استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

تحقیق درست و به موقع خواستگار

تحقیق درست و به موقع خواستگار
وقتی ازدواجی دچار مشکل می‌شود و به مراحل پایانی می‌رسد، اولین سوالی که می‌پرسید همین است: «مگر تحقیق نکردید؟!» متاسفانه برخی خانواده‌ها به این مسئله مهم کم‌توجهی یا آن‌ را به عنوان یک تشریفات تلقی می‌کنند.

از کجا شروع کنیم؟
یک کارشناس ارشد مشاوره می‌گوید: قبل از ورود به مراحل اصلی خواستگاری باید تحقیق را آغاز کنید. برخی افراد تحقیق را به آخرین مرحله موکول می‌کنند، یعنی وقتی همه حرف‌ها زده شد، می‌گویند حالا اجازه بدهید تحقیق کنیم که این روش نادرست است. زیرا اگر در تحقیقات مشخص شود که مشکلی در کار است، تمام زحمات و رفت و آمدها با یک تحقیق کوچک تمام می‌شود. در حالی‌که با تحقيق در همان مرحله اول، همه چیز خاتمه می‌یابد و باعث ناراحتی یا ضربه خوردن به کسی نمی‌شود. بنابراین پیش از آمدن خواستگار از او و خانواده‌اش جویا شوید و ببینید تا چه اندازه به شما شباهت دارند.



به گزارش سایت دوشیزه به نقل از شهرآرا؛ افسانه افسری ادامه می‌دهد: قبل از خواستگاری و پس از هر مرحله باید تحقیق صورت گيرد و سپس قرار بعدی گذاشته شود. تحقیق قبل از خواستگاری تحقیقی مختصر و کلی است. این تحقیق نباید فراگیر باشد و در حالی‌که هنوز عروس و داماد یکدیگر را ندیده‌اند همه از آن مطلع شوند. تحقیق اولیه برای شناسایی کسی است که می‌خواهد به حریم خانواده پا بگذارد.

از چه کسانی تحقیق کنیم؟
وی بیان می‌کند: برای تحقیق باید چند محل مدنظر گرفته شود. باید هم از محیط زندگی فعلی و هم محل زندگی قبلی تحقیق شود. پرس و جو از محیط کار، محل تحصیل و اقوام فرد نیز مهم است. به فراخور هر محل از معتمدان و افراد شاخص و متدین آنجا سوال بپرسید. یعنی در هر محیطی ابتدا سراغ معتمد را بگیرید، سپس موضوع را با او مطرح کنید.
وی تذکر می‌دهد: اولین گام در تحقیق شناسایی منابع مطلع و با صداقت است. بدون آگاهی از منبع تحقیق به سراغ کسی نروید. در تحقیق محلی این اشتباه است که در خانه‌ای را بزنید و بگویید ما می‌خواهیم در مورد همسایه شما چند سوال بپرسیم، شاید آن همسایه کینه و دشمنی دیرینه با خانوده موردنظر داشته‌ باشد و اطلاعات غلطی به شما بدهد.
افسری می‌گوید: تحقیقات از فامیل بسیار مهم است. زیرا اطلاعاتی به شما می‌دهند که گاهی کسی غیر از فامیل از آن باخبر نیست. فامیلی که با خانواده عروس یا داماد وصلت کردند، می‌توانند اطلاعات خوبی را در اختیار شما بگذارند.

چه کسی برای تحقیق برود؟
مطلب اساسی در امر تحقیق این است که چه کسی به تحقیق برود؟ این کارشناس ارشد مشاوره بیان می‌کند: محقق باید فردی پخته و زیرک باشد تا بتواند از بین سخنان دیگران به حقیقت برسد، همچنین باید فرد صادقی باشد، زیرا گاهی تحقیق‌کننده بنا به مصلحت‌اندیشی همه مطالب را در اختیار خانواده قرار نمی‌دهد که در امر ازدواج خیانت بزرگی محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: برخی خانواده‌ها پس از ازدواج و بروز مشکلات به سراغ منابع تحقیق می‌روند و با ناراحتی به آن‌ها می‌گویند که شما حقایق لازم را برای ما مطرح نکردید، آن‌ها پاسخ می‌دهند خجالت کشیدیم یا ترسیدیم غیبت باشد یا آن‌ها اطلاع پیدا کنند و از دست ما ناراحت شوند.
وی می‌گوید: سوالات باید بدون جهت‌گیری باشد و پاسخ‌دهنده نظرتان را حدس نزند. به‌طور مثال اگر بپرسید «آیا خانواده مقیدی هستند؟» از این نوع سوال منظور شما را به صراحت می‌فهمند و مطابق با نظر شما پاسخ می‌دهند، بهتر است از جنبه مخالف بپرسید «آیا در پوشش و حجاب‌ خیلی سختگیری دارند؟» با این سوال شنونده مقصود شما را درک نمی‌کند و نمی‌داند آیا علاقه‌مند به حجاب هستید یا نه.
حمیده صفائی
تاریخ درج: 1395/01/18
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله تحقیق درست و به موقع خواستگار از مجموع 0 امتیاز