استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

تزئین ماشین عروس و دسته گل به شیوه متفاوت

تزئین ماشین عروس و دسته گل به شیوه متفاوت
دوشیزه به نقل از همشهری : آذرخش قهرمانی و تابان عسگری با هم دخترخاله هستند؛ هر دو جوانند و سی‌وچندساله؛ یکی گرافیک خوانده و آن یکی تحصیل‌کرده رشته هنر است.




حالا چند ماهي مي‌شود كه با هم در كنار شغل اصلي‌شان ماشين و دسته گل عروس درست مي‌كنند؛ البته به شيوه­اي متفاوت! آنها نه گلفروشي دارند و نه انبار گل؛ آنها بعد از اينكه از راه‌هاي مختلف سفارش قطعي مي‌گيرند، گل مي‌خرند و ماشين عروس را تزئين مي‌كنند؛ يك شغل بي‌دردسر با استفاده از استعداد، پشتكار و البته سليقه خوبي كه دارند.خانم قهرماني براي ما از تجربيات‌شان مي‌گويد.


گل فروشی دل






اولين ماشين، ماشين خودم بود!
اولين تجربه گل زدن ماشين عروس من مربوط مي‌شود به عروسي خودم. از قبل گفته بودم كه دوست دارم ماشين عروسم را خودم گل بزنم. از روز قبل گل‌ها را خريده بودم و روز عروسي، با همان لباس عروس، راهي مكاني شدم كه قرار بود ماشين را تزئين كنيم. به‌خاطر كمبود وقت هم به عكاس گفتيم آتليه نمي‌آييم و بايد بيايد و عكس‌هايش را همان‌جا حين گل‌زدن ماشين بگيرد. كار راحتي نبود، اما ارزش‌اش را داشت. نتيجه كار آنقدر خوب از آب در آمد كه همان‌جا عكاس‌مان به من پيشنهاد كار داد. بعدها تابان هم كه علاقه‌مند شده بود به من ملحق شد و با هم كار را به‌طور جدي شروع كرديم. اوايل مشتري‌هايمان بيشتر از ميان دوستان و آشنايان بودند. اما بعدها كه نمونه كارها را با كمك شبكه‌هاي اجتماعي در معرض ديد قرار داديم، مشتري‌هاي جديد پيدا شدند.

گل حساب و كتاب دارد
كاري كه ما مي‌كنيم خاص است و اين خاص بودن قيمت بالايي دارد اما ما فعلا اين قيمت را از مشتري‌هايمان نمي‌گيريم. قيمت‌هاي ما تقريبا همان قيمت معمول گلفروشي‌هاست. اگر هم ‌زماني مشتري بخواهد كمتر هزينه كند نمي‌گذاريم كيفيت كارمان پايين بيايد. در عوض سعي مي‌كنيم مدل را عوض كنيم. مثلا طرح را طوري انتخاب كنيم كه در عين سادگي، زيبا و شيك باشد يا گل را ارزان‌ ولي زيبا انتخاب كنيم.

به گل و گلدان علاقه داشتم
اگر غرور و محدوديت‌هاي محيطي را كنار بگذاريم راحت‌تر مي‌توانيم استعدادهاي منحصربه‌فردمان را كشف كنيم. من تحصيلات دانشگاهي دارم اما هميشه از كودكي گل و كار كردن با آن را دوست داشتم. هميشه با گل و گلدان‌ها كار مي‌كردم و مدل مي‌دادم. هر كسي اگر به گذشته‌اش نگاه كند، حتما يك كاري بوده كه در آن استعداد ويژه داشته؛ كاري كه فقط او بوده كه از پس آن بر مي‌آمده و هميشه در آن بهترين بوده. بايد اين توانايي‌هاي ويژه را شناسايي كرد و به آنها پر و بال داد. بايد هميشه حواسمان به‌خودمان و توانايي‌هايمان باشد. شايد كاري كه الان مشغول انجام آن هستيم، آن چيزي نباشد كه واقعا برايش ساخته شده‌ايم.

حرف حساب با داماد
معمولا حرف حساب و كتاب و مسائل مالي كه مي‌شود دامادها حرف آخر را مي‌زنند. قيمت را كه مي‌گوييم عروس به داماد نگاه مي‌كند. اما طرح و رنگ را اساسا با عروس خانم‌ها هماهنگ مي‌كنيم. خيلي مهم است كه حال و هوا و سليقه مشتري دست‌ات بيايد و بداني چه چيزي او را خوشحال و راضي مي‌كند. در اين مورد دانش روانشناسي خيلي به ما كمك كرد. من يك ليست بزرگ از سؤال دارم كه وقتي عروس و دامادها براي بستن قرارداد مي‌آيند از آنها مي‌پرسم و علامت مي‌زنم.

زود دست به‌كار مي‌شويم
اينطور نيست كه شب عروسي برويم گل بخريم. از يك‌ماه قبل چندين نمونه كار مي‌زنيم و طرح‌هاي مختلف را تست مي‌كنيم. روي كاغذ طرح مي‌زنيم و تركيب رنگي آن را با كامپيوتر چك مي‌كنيم. كار ما ريزه‌كاري زياد دارد. خيلي به جزئيات توجه مي‌كنيم و اين شايد يكي از وجوه اصلي تمايز ما با ديگران باشد. هميشه سعي مي‌كنيم يك چيز جديد در كارمان داشته باشيم؛ مثلا نوعي پروانه تزئيني را به‌طور اختصاصي سفارش مي‌دهيم. يا حروف برجسته را دوستاني كه كار گرافيكي انجام مي‌دهند برايمان مي‌سازند. دائم هم در حال چرخ زدن در مغازه‌ها و بازارهاي تزئيني هستيم، تزئينات جديد انتخاب مي‌كنيم و ايده مي‌گيريم.

آموزش تزئین ماشین عروس


اوايل دسته گل به آب مي‌داديم
دوره خاصي براي اين كار نديديم و تجربي ياد گرفتيم. اوايل حواسمان به محكم‌كاري گل نبود و پيش مي‌آمد كه با يك باد يا سرعت زياد اتومبيل، تزئينات روي ماشين كنده شود. فردايش عروس زنگ مي‌زد كه مثلا گل‌تان را باد زد و افتاد. البته در اين موارد حتما مبلغ قرارداد را به عروس و داماد برمي‌گردانديم. به هيچ وجه نمي‌خواستيم مشتري از ما ناراضي باشد. گاهي گلي كه براي يك ماشين عروس درنظر گرفته‌ايم آن روز در بازار نيست. حتما بايد قبل از عروسي چندين اتود زده باشيم كه بتوانيم گل را سريع جايگزين يا طرح را عوض كنيم.

ما مشتري‌ مداريم اما...
معمولا مشتري‌ها اختيار طراحي را دست خودمان مي‌دهند. مثلا عروس مي‌گويد من يك ماشين عروس خاص مي‌خواهم و باقي كار را به ما اعتماد مي‌كند. بعضي‌ها هم وسواس بيشتري به خرج مي‌دهند و راجع به نوع و رنگ گل يا نحوه تزئين نظر مي‌دهند. يكسري پيشنهاد و ايده را كه اصلا قبول نمي‌كنيم؛ به‌طور مثال به هيچ عنوان زير بار نمي‌رويم كه ماشين عروس را فقط با رز قرمز تزئين كنيم.

ماشين عروس كسب و كار ماست
سرعت رشد كارمان خوب است و زمان زيادي از ما مي‌گيرد. خيلي روزها به نيروي كمكي احتياج پيدا مي‌كنيم. اميدواريم به‌زودي به جايي برسيم كه بتوانيم كارهاي ديگرمان را كنار بگذاريم و تمام زمانمان را به اين كار اختصاص بدهيم. در حال حاضر كارهاي متنوعي انجام مي‌دهيم؛ از سبد و تاج گل گرفته تا جاحلقه و تزئين هداياي نامزدي و بله‌برون. حتي از الان داريم براي عيد نوروز و سفره هفت‌سين طرح مي‌زنيم. با وجود اين دوست داريم حوزه كاري اصلي‌مان همچنان دسته گل و ماشين عروس باشد. دوست داريم با اين عنوان جا بيفتيم و شناخته شويم. كار دسته گل و ماشين عروس هم از نظر اقتصادي پرسودتر است و هم رقيب كمتري دارد. ضمن اينكه امكان پيشرفت و شاخص‌شدن در بازار را هم دارد. به فكر زدن يك فروشگاه يا استوديو هم هستيم. دوست داريم براي كارمان جايي در مركز شهر داشته باشيم كه رفت‌وآمد عروس و دامادها به آن آسان‌تر باشد.

دعوت به مراسم يك عروس خونسرد
يكي از عروس‌هايي كه به تازگي براي تزئين ماشين عروسش پيش ما آمد خيلي خونسرد بود. پنجشنبه براي بستن قرارداد به ما مراجعه كرد و همان جمعه عروسي‌شان بود. مي‌گفت كلا اعتقاد ندارد كه همه‌‌چيز را از قبل بايد برنامه‌ريزي كرد. با وجود اينكه هيچ كاري را برنامه‌ريزي نكرده بود در نهايت همه كارهاي عروسي‌اش خوب پيش رفت. ما را هم دعوت كرد و اتفاقا خيلي هم خوش گذشت. خيلي از او چيز ياد گرفتم.


تاریخ درج: 1394/10/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله تزئین ماشین عروس و دسته گل به شیوه متفاوت از مجموع 0 امتیاز