استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

تهدید بزرگ تلگرام برای روابط زناشویی

تهدید بزرگ تلگرام برای روابط زناشویی

همسرم به این فضا معتاد شده است و اين استفاده افراطی مرا نگران می‏کند.






به گزارش سایت دوشیزه از تابناک ؛ لایک، کامنت، شیر، فوروارد، و سایر مشتقات شبکه های اجتماعی - مجازی مثل استیکرها با ورود خود جای انرژی های مثبت، ارتباطات رو در رو همچون دوست داشتن، ارائه نظر و صحبت، تبلیغات، انتشار و احساسات درونی و بیرونی واقعی که دو طرف را به هم نزدیک می‏کند گرفته است. این شبکه‏ ها در نظر کاربر جذاب می‏آید و در نتیجه او را به سمت خود می‏کشاند.

مسئله ای که این میان مطرح می‏شود، این است که چرا امروزه تکنولوژی‏ ها ،گذشته از مسائل ديگر برخی زندگی‏های مشترک را در سلطه خود گرفته اند؟

استفاده درست و نادرست از هر اختراع یا وسیله‏ ای که به جهت تکنولوژی در دسترس مخاطب قرار می‏گیرد به نوع ديدگاه اشخاص بر می‏گردد. اگر از تکنولوژی به درستی استفاده نشود نه تنها نمی‏تواند در زندگی فردی اشخاص مفيد باشد ، بلکه اثرات بسیار مخربی نيز به جا مي گذارد. با این حال با اشخاصی مواجه هستیم که خود و زندگی مشترک شان را با حضور نا به جای این شبکه‏ ها با مخاطره رو به رو می‏کنند.


*دنیای مجازی بلا یا راحت جان؟!!!
فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ ریزی در استفاده از این شبکه‏ ها باعث ناهنجاری هایی می‏شود که روابط زوجین و بنیان خانواده ها را با زلزله ای خفیف در آغاز و در صورت غفلت با ویرانی همراه می‏کند.

زیبا، 39 ساله، فروشنده می‏گوید: این پنجره وسیعی که پیش چشمان ما باز شده از يک سو بسیاری از زندگی‏ها را به هم ریخته است، چون گاهی اوقات، حریم ‏ها و خط قرمزها در زمان استفاده رعایت نمی‏شود که این نزدیکیِ زیادِ روابط، آسیب زدنی است، از سوی دیگر همین شبکه‏ ها برای تجارت و کسب و کار برای برخی افراد موفقیت به همراه دارد.

دکتر رزا افشار، جامعه شناس می‏گوید: استفاده زیاد و ارتباط با کسانی که هویت‏های خود را جعل می‏کنند یا قصد سودجویی دارند باعث می‏شود این افراد از هویت و فرهنگ اصلی دور شوند و هر عقیده اشتباه، تصاویر، مطالب عجیب و آزادی لجام گسیخته در این فضا باعث نابودی خیلی از ارزش های انسانی می شود.


*شبکه های اجتماعی خروس بی محل در زندگی گروهی از زوجین
گاهی زن و شوهر به دلیل دوری در طول روز به جهت کار و خستگی روزانه، در پایان شب نیاز به حضور کنار هم و هم کلامی و فراهم کردن آرامش روحی دارند، اما گروهی از زوجین به جای توجه به يکديگر مشغول شبکه‏ های اجتماعی می‏شوند. از سویی این مسئله نامناسب در زمان صرف غذا و میهمانی‏ها نیز اتفاق می‏افتد و باعث رنجش و ناراحتی یکی از طرفین و چه بسا تیرگی روابط می‏شود.

رضا 28 ساله، متاهل و کارمند، می‏گوید: همسرم از شبکه های اجتماعی بیش از اندازه استفاده می‏کند و مسئله این است که در مواقع نامناسب مثل صرف غذا و میهمانی‏ها از این شبکه‏ ها استفاده می‏کند که باعث ناراحتی من و اطرافیان می‏شود. بارها ناراحتی ‏ام را توضیح داده ‏ام، اما او به این فضا معتاد شده و اين استفاده افراطی مرا نگران می‏کند.

افشار معتقد است: زمان بندی برای استفاده از شبکه‏ های اجتماعی علاوه بر استحکام روابط زوجین مبنای ارزشی جامعه است. جدا از وقتی که فضای مجازی از زوجین می‏گیرد، مزایا و معایبی دارد که کاربران از آن مطلع نبوده و حواسشان نیست که استفاده نادرست چه آثاری به دنبال دارد. برخی از افراد اعتقاد به خوبی این فضا، آزادی عقیده و حضور دوستان دارند، در حالی که می‏توانستند در این مدت زیاد با همسر خود ساعات خوبی داشته و طعم احساس و دوست داشنتی‏های واقعی را درک کنند و مقید به چارچوب مقدس روابط زناشویی باشند نه ارتباطات بی قید و بندی که به مرور زمان حرمت زندگی افراد را به خطر می‏ اندازد.


*شبکه ‏هاي مجازي و سردی در عواطف زوجین
به نظر می‏رسد گاهی تعاملات انسانی نادرست در سست شدن روابط و زندگی زوجين تاثیر داشته و آن ها را از هم دور می‏کند. به طوری که در شهرهای بزرگ و با جمعیت بالا که دسترسی به امکانات ارتباطی مختلف فراهم است این روابط با حضور فرد سوم به جهت شبکه‏ های اجتماعی، دچار تزلزل شده و نتیجه آن در زندگی زوجین، طلاق است.

بهار، 44 ساله، کارمند، دلیل اصلی از هم گسستگی زندگی‏ اش را وجود شبکه‏ های اجتماعی و در نهایت دوستی‏های بی سر انجام در این شبکه‏ ها عنوان می‏کند. روابط سرد در زندگی زناشویی باعث شده تا به ارتباطات در شبکه‏ های اجتماعی روی آورد و در نتیجه زندگی مشترکش را به دلیل وعده های پوچ مطرح شده از طرف افراد مجازیِ دوست نما از دست بدهد.

افشار جامعه شناس، معتقد است: در تمایل زوجین به شبکه‏ های اجتماعی یک طرفه‏ نگری به این تکنولوژی صحیح نیست، چرا که هر تعاملی دو طرفه است.در برخی موارد، اگر در یک خانواده زمان زیادی به فضای مجازی اختصاص داده می‏شود ممکن است مشکلاتی در رابطه زوجین بوده و بالطبع خللی وجود داشته که این شبکه‏ ها وارد روابط زن و شوهر شده است. در حالی که آنها می ‏توانستند به احساسات، گفتمان و روابط گرم بپردازند. مسئله ای که شاید اختصاص وقت به آن، اتفافات و روابط بیهوده در فضای مجازی را کم یا بر طرف می‏کرد. مدیریت درست می‏تواند به رابطه و زندگی زوجین کمک کند که اگر این مدیریت و بررسی نباشد خلا اتفاق افتاده و هر چیزی اعم از شبکه ‏های اجتماعی و افراد می‏توانند به زوجین و زندگیشان صدمه وارد کنند.

*نبود مدیریت فردی و استفاده‏ نادرست از شبکه ‏های اجتماعی
اگر استفاده اشتباه از شبکه های اجتماعی را یک آسیب و شناخت و استفاده درست را نوعی فرهنگ بدانیم در واقع پیش‏گیری اتفاق افتاده است. این مسئله درباره شبکه‏ های اجتماعی در قالب مدیریت فردی در اشخاص برای استفاده و عملکرد روابط انسانی محقق می‏شود. با مدیریت نکردن در استفاده از این ابزار آسیب‏های آن را وارد زندگی خود مي کنيم. آسیب‏های این شبکه‏ ها مشکل نیست و هر روز می‏شود از این فضا دل کند. مشکل نتوانستن حل این مسئله و نداشتن قدرت تشخیص در استفاده است که به عدم مهارت و شخصیت فرد بر‏می‏گردد. همه عوامل غیر از شبکه ‏های اجتماعی هم می‏تواند در این اتفاق موثر باشد. شبکه ‏ها یک ابزار هستند و ما انسان‏ها می‏توانیم درست از این ابزار استفاده کنیم که تکنولوزی ما را در بر نگیرد.


تاریخ درج: 1394/11/22
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله تهدید بزرگ تلگرام برای روابط زناشویی از مجموع 0 امتیاز