استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

خرید سرویس نقره به جای ست طلا عروس داماد

خرید سرویس نقره به جای ست طلا عروس داماد

به گزارش دوشیزه به نقل از اصفهان امروز: «می‌گفتند خیلی وقت است که عقد کرده‌اند و چند ماه پیش هم قرار بود که جشن عروسی‌شان برگزار شود اما سرویس طلای عروس که اهمیت زیادی برای خانواده دختر به‌ویژه مادربزرگ او داشت و داماد توانایی خرید آن را نداشت باعث شده تا عروسی‌شان ماه‌ها عقب بیفتد.







آن روز عصر هم بدون اینکه قصد خرید داشته باشند از خانه آمدند بیرون و در خیابان‌های شهر و چند پاساژ و مجتمع تجاری گشتی زدند. داشتند از مقابل فروشگاه نقره فروشی برادرم رد می‏شدند و به ویترین نگاه می‌کردند که برادرم حرف‌هایشان را در مورد سرویس طلا شنید و با آن‌ها شروع به صحبت کرد. به داخل مغازه دعوتشان کرد و پیشنهادی به آن‌ها داد که بسیار خوشحال شدند. برادرم به آن‌ها گفت که به‌جای سرویس طلا، یک سرویس نقره بخرند. مشغول دیدن سرویس‌ها شدند و دختر گفت که نمی‌خواهند خانواده‌هایشان اصلا متوجه بدل بودن این سرویس شوند. تنها با نگاه کردن به عیار سرویس‌های نقره است که می‌شود متوجه نقره بودن آن‌ها شد، دختر و پسر از ما خواستند که عیار نقره را از روی سرویس پاک‌کنیم. فاکتور هم نگرفتند تا به دست کسی نیفتد و به راز آن‌ها پی ببرد. آخرسر هم با خریدن یک سرویس نقره 500 هزارتومانی آن‌هم به‌صورت قسطی، خوشحال از فروشگاه بیرون رفتند.»
این داستان را الهام که دو سالی می‌شود در فروشگاه نقره برادرش کار می‌کند، برایمان تعریف می‌کند؛ داستانی که مربوط به ماه‌ها پیش است اما او مشابه آن را کم ندیده است. الهام می‌گوید که نزدیک فصل عروسی‌ها که می‌شود دخترها و پسرهای جوان زیاد به فروشگاه آن‌ها و مغازه‌های نقره فروشی همسایه‌شان مراجعه می‌کنند و با رضایت سرویس‌های نقره‌ای را می‌خرند که قرار است به اسم سرویس طلا به خانواده و فامیل نشان داده شوند. او می‌گوید: « حتی خیلی‌ها هم می‌آیند و حلقه‌های ازدواجشان را هم نقره می‌خرند. یک عده، حلقه طلا دارند و نقره را برای دم دستشان می‌خرند. بعضی‌ها هم کلا حلقه‌شان را نقره می‌خرند.»
از تعداد مشتری‌ها در ماه، هفته و روز که می‌پرسیم الهام، می‌گوید که نزدیک فصل عروسی که می‌شود روزهایی هست که چهار، پنج مورد دارند که می‌آیند و سرویس نقره می‌خرند اما در کل در هرماه موارد متعددی از مراجعه این‌گونه مشتریان داریم.
قیمت سرویس‌های نقره شامل گردنبند، گوشواره و دستبند را که از فروشگاه‌های مختلف نقره فروشی می‌پرسیم از 200 هزار تومان قیمت می‌دهند تا یک‌میلیون 600، 700 هزار تومان. البته عروس خانم‌ها و آقا دامادهایی که به این فروشگاه‌ها می‌آیند تا سرویس نقره بخرند دنبال سرویسی باقیمت مناسب، چیزی در حدود 500 هزار تومان هستند.
الهام که خودش چندان از طلا خوشش نمی‌آید، می‌گوید که به نظرش کار جالب و به‌صرفه‌ای است که دخترها و پسرهای جوان برای عروسی‌شان سرویس نقره بخرند. او می‌گوید: « قیمت‌ها و هزینه‌ها بالاست. کاش خانواده‌ها این‌قدر سخت نمی‌گرفتند تا این جوان‌ها مجبور نبودند به آن‌ها دروغ بگویند که سرویس بدلشان طلاست!»
او می‌گوید که خودش هم بدش نمی‌آید وقتی‌که ازدواج می‌کند سرویس نقره بخرد، البته این موضوع را از کسی پنهان نخواهد کرد. برای الهام جالب است که دخترها و پسرها هردویشان راضی هستند به خریدن سرویس نقره. او معتقد است که برخلاف آنچه می‌گویند که خانم‌ها توقعشان بالاست خیلی از آن‌ها شوهرانشان را درک می‌کنند و حاضر به این نیستند که آن‌ها به خرج و هزینه کردن‌های اضافه و زیاد بیفتند.
لاله، 32 سال دارد و 12 سال است که ازدواج‌کرده و دو دختر به نام‌های سونیا و سارینا دارد. او که سرویس طلایش را شوهرش سه ماه پس از عروسی‌شان برای خرید ماشین فروخته می‌گوید که خیلی‌ها مانند آن‌ها سرویس طلایشان را بعد از عروسی برای قرض‌های عروسی، خریدن زمین یا خانه و ماشین، در کل برای زدن به زخم زندگی‌شان می‌فروشند. او معتقد است که برای کسی که وضعیت خوب اقتصادی ندارد و به‌آسانی از پس مخارج سنگین عروسی وزندگی برنمی‌آید خریدن سرویس طلا ضرراست چراکه هنگام فروش بخش قابل‌توجهی از آن بابت مزد ساخت و اجرت کم می‌شود.
سینا، 36 ساله نیز که 10 سالی می‌شود که فروشگاه نقره فروشی پدرش را اداره می‌کند می‌گوید که عروس و دامادهای جوان برای خرید سرویس نقره به‌جای سرویس طلا به مغازه آن‌ها نیز زیاد مراجعه می‌کنند به‌ویژه در چهار، پنج سال اخیر که اوضاع اقتصادی مردم بدتر شده است. البته او می‌افزاید که حالا دیگر وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی آن‌هایی نیز که دستشان به دهانشان می‌رسد نیز سراغ سرویس نقره می‌آیند البته با این تفاوت که این‌ها برای عقدشان سرویس طلا خریده‌اند و حالا برای اینکه تکراری نباشد برای عروسی‌شان سرویس نقره می‌خرند.
زهرا، پشت ویترین نقره فروشی در مجتمع کوثر ایستاده و به زیورآلات آن نگاه می‌کند. او معتقد است که خریدن سرویس نقره برای عروسی و به خانواده و فامیل گفتن که آن سرویس طلاست تحت‌فشارهای زیاد خانوادگی و اجتماعی است که به خاطر تجمل‌گرایی در جامعه ما شدت گرفته است. او می‌گوید: «خانواده داماد از خانواده عروس انتظار جهیزیه سنگین دارند و خانواده عروس از خانواده داماد، انتظار مهریه بالا و سرویس طلای گران و عروسی مفصل و پرهزینه. تنها قشر اندکی توانایی برآورده کردن این خواسته‌ها را دارند و خانواده‌های زیادی نیز با گرفتن وام‌های مختلف و قرض کردن‌های بسیار این هزینه‌ها را تأمین می‌کنند. اما مسئله این است که اصلا ضرورتی به این‌همه خرج کردن‌های بیهوده نیست و ما با هزینه کردن از سلامت جسم و روانمان بهای این‌همه تجملات و دور شدن هر چه بیشتر از ساده زیستی را می‌دهیم.

تاریخ درج: 1395/04/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله خرید سرویس نقره به جای ست طلا عروس داماد از مجموع 0 امتیاز