استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

آداب و رسوم برپایی مراسم عروسی

آداب و رسوم برپایی مراسم عروسی
دوشیزه گزارش میدهد :

در آیین گشایش جشنواره «پیوند» مراسم عروسی یک زوج کهگیلویه و بویراحمدی به‌شکل واقعی و سنتی با حضور خانواده‌های‌شان برگزار شد. هدف از برگزاری این مراسم، حفظ و احیای ارزش‌ها و اصالت‌های فراموش‌شده در ازدواج با نمایش پوشاک اقوام ایرانی بود.






به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدعلی سازگارنژاد - رییس سازمان فنی حرفه‌ای کشور - در آیین گشایش جشنواره پیوند (پوشاک اقوام ایرانی) که ششم دی‌ماه در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان برگزار شد، گفت: حفظ تجربه‌های ملت ما، یک امر بسیار مهم است که می‌تواند در الگوی زندگی تأثیر مثبت داشته باشد. این‌که لباس اقوام ایرانی را نمایش دهیم و در کنار آن با جامعه ارتباط برقرار کنیم‌، کتابی از معرفت است و زبانی برای بیان احساسات و لطافت‌هایی که مردم در سراسر ایران به آن دلبسته بودند و در مسیر تعالی و تکامل قرار داده‌اند.

او ادامه داد: ما در سازمان فنی حرفه‌ای وظیفه‌ی خود می‌دانیم که مجموعه‌ی این دستاوردها را در قالب استانداردهای آرام‌بخش و شورانگیز تدوین کنیم، این موضوع به بحرانی تبدیل شده که جامعه امروز با آن مواجه است و نمی‌داند با آن چه کند. با اجرای این‌گونه جشنواره‌ها، این آیین به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: این‌که شما شانه‌های‌تان را در اختیار این کار قرار دادید تا این مراسم به نسل بعدی منتقل و به‌نحوی حفظ شود‌، کاری ستودنی است. به امید روزی که همه ما به هنر پیشینیان سرزمین‌مان افتخار کنیم. سازمان فنی و حرفه‌ای در این زمینه امکانات خودش را سخاوتمندانه به میدان می‌آورد.

در ادامه این مراسم، موسیقی تصنیف عروسی که شعر آن را علی معلم سروده بود‌، پخش شد. با آن‌که پیش از شروع مراسم، یکی از مسؤولان به حاضران که بیشتر آن‌ها با لباس محلی استان خود در سالن نشسته و آماده شروع برنامه بودند، تذکر داد که از جیغ زدن و کِل کشیدن خودداری کنند، پخش تصنیف با دست زدن و کِل کشیدن حاضران همراه شد.

در ادامه آیین گشایش جشنواره «پیوند» مراسم عروسی یک زوج کهگیلویه و بویراحمدی همراه اعضای خانواده‌های‌شان و با صدای ساز و نقاره محلی شروع شد.


جشنواره پیوند
براساس رسوم مربوط به این مراسم ازدواج، پسر بعد از دیدن دختر به‌سراغ مادر خودش می‌رود و با او درباره ازدواج صحبت می‌کند. مادر داماد بعد از قربان صدقه رفتن پسرش منتظر می‌ماند تا زمانی که پدر از سر کار برمی‌گردد تا در این‌باره صحبت کند. بعد از آن‌که دختر خانواده برای پدر آفتابه و لگن می‌آورد تا او دست‌هایش را بشوید، مادر موضوع عاشق شدن پسرش را مطرح می‌کند و پدر خانواده می‌گوید: «خدا رو شکر که پسرمان عاشق شده است.»

سپس مادر داماد به خانه عروس می‌رود و موضوع را با مادر عروس در میان می‌گذارد. او نیز بعد از صحبت کردن با پدر خانواده به خواستگاری آن‌ها جواب مثبت می‌دهد. سپس پدر داماد همراه یکی از بزرگان فامیل به خانه عروس می‌آید و درباره مراسم ازدواج فرزندان‌شان صحبت می‌کنند.

در این مراسم نشان داده می‌شود که این دید و بازدیدها مراسم مفصلی دارند و تا زمانی که خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند، دختر و پسر منتظر می‌مانند. به عبارتی احترام به بزرگان در این مراسم بارز است. بعد از آن، یک‌بار دیگر پدر همراه بزرگ فامیل، داماد و برادر داماد به خانه عروس می‌رود تا با پدر عروس درباره مبلغ شیربها چانه‌زنی کند. در این میان، صد میش و یک قواره زمین به‌عنوان شیربها و مهریه دختر تعیین می‌شود.

بعد از تعیین مهریه و شیربها، کار به زنان قوم واگذار می‌شود و خواهر، مادر و زنان بزرگ فامیل برای عروس خلعتی می‌برند، عروس را می‌نشانند و پارچه و زیورآلاتی را که برای او هدیه آورده‌اند تقدیم می‌کنند. بعد از این مراسم، نوبت به حنابندان می‌رسد و اقوام داماد با سینی‌های هدایایی که روی سر دارند، به خانه عروس می‌آیند و مراسم حنابندان آغاز می‌شود. سپس مادر عروس و داماد کنار زوج می‌نشینند تا چمدانی از هدایا را که خانواده داماد برای عروس پیشکش آورده است، تقدیم اعضای خانواده کنند.

بعد از انجام رقص چوب، عاقد برای عروس و داماد خطبه عقد می‌خواند. در این مراسم عاقد بعد از آن‌که می‌گوید (از بایمی از قایمی، تَرکه سرخ بادومی / عروس خانم برای آقا داماد گفتی بله؟ اگه نگی بله پوز مُخَلِه) یعنی اگر جواب مثبت ندی، نشان‌دهنده این است که دهانت کج است، عروس بعد از گرفتن زیرلفظی و اجازه از بزرگ‌ترها، جواب بله را می‌دهد.

بعد از آن، نوبت به رقص خانواده داماد می‌رسد و سپس پدر عروس با یکی دیگر از اقوام شروع به رقص چوب می‌کند. بعد هم برادر داماد دور گردن داماد پارچه‌ای می‌بندد و شروع به اصلاح کردن سر و صورت او می‌کند. اقوام و فامیل نیز داخل پیشبندی که دور گردن داماد بسته شده شاباش می‌اندازند. بعد از این مراسم پدر عروس شال سفیدی را دور کمر عروس می‌بندد و مادر نیز او را می‌بوسد و همه شعر (ما رو رضا کن تا بریم) را می‌خوانند و به این ترتیب، عروس راهی خانه بخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، جشنواره پیوند تا 16 دی‌ماه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 18 در مجموعه فرهنگی آسمان برگزاری می‌شود و هر روز مراسم ازدواج یکی از اقوام با نمایش پوشاک ایرانی اجرا می‌شود.


تاریخ درج: 1394/10/08
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله آداب و رسوم برپایی مراسم عروسی از مجموع 0 امتیاز