استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

انتخاب بهترین ماکروفر برای جهیزیه

انتخاب بهترین ماکروفر برای جهیزیه
 اصول كار مایكروویو
مایكروویو با عبور امواج غیر یونیزه كننده مایكروویو كه معمولا دارای فركانس 2.45 گیگاهرتز می باشند از میان غذا كار می كند. به طور كلی استفاده از مایكروویو برای پخت غذاهایی كه شامل آب به صورت مایع(نه یخ زده) هستند، وهمچنین برای پخت موادغذایی شامل چربی ها و شكر ها (به دلیل فرآیندهای علمی كه اساس كار مایكروویو بر پایه آن است) مناسبتراست.






به گزارش سایت دوشیزه از ویوان نیوز؛ تصور مشهور و اشتباهی در مورد مایكروویو این است كه گفته میشود مایكروویو غذا را از داخل به سمت خارج می پزد. در حقیقت، امواج مایكروویو در لایه های بیرونی غذا جذب می شوند، مشابه فرایند موجود در سایر روش های پخت غذا. این تصور نادرست از اینجا ناشی می شود كه امواج مایكروویو از لایه های خشك سطح غذا نفوذ می كنند و بنابراین گرمای اولیه را تا عمق بیشتری نسبت به سایر روش ها تحریك می كنند. با توجه به مقدار آب موجود در غذای مورد نظر، عمق نفوذ گرمای اولیه می تواند چند سانتیمتر یا بیشتر باشد. این در حالی است كه در روش های معمول سرخ كردن و پخت، گرمای اولیه به صورت متمركز در سطح غذا باقی می ماند.
عمق نفوذ امواج مایكروویو به تركیبات غذا و نیز فركانس دستگاه مایكروویو بستگی دارد. هر چه فركانس كار مایكروویو پایین تر باشد، عمق نفوذ امواج به داخل غذا بیشتر خواهد بود.

راهنمای انتخاب مایکروویو

مزایای استفاده از مایكروویو چیست؟
از جمله مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره كرد:
- پخت سریعتر غذا
- با توجه به زمان كوتاهتر پخت مقدار بیشتری از موادغذایی مفید و ویتامین¬ها در غذای پخته شده باقی خواهند ماند.
- صرفه جویی در هزینه و وقت
- نیاز كمتر به ظروف و در نتیجه شستشوی كمتر

آیا مایكروویو ایمن است؟
البته در گذشته مردم با مشكلاتی هنگام استفاده از این وسیله مواجه بودند. این مشكلات بیشتر به علت استفاده از ظروف نامناسب بودند. پخت بیش ازحد غذا از دیگر مشكلات محسوب می شد. همچنین نگرانی در مورد استفاده از پوششی كه برای پوشاندن غذا در هنگام پختن آن توسط مایكروویو وجود داشت. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تكنولوژی این مشكلات و نگرانی ها برطرف شده اند و استفاده از مایكروویو با رعایت نكات زیر كاملا ایمن می باشد.
1- تنها از ظروف مناسب و مخصوص مایكروویو استفاده كنید.
2- تنها از پوشش ایمن و مناسب برای پوشاندن غذا در مایكروویو استفاده كنید.
3- در صورت امكان از تنظیمات پخت اتوماتیك كه در بیشتر مایكروویوهای امروزی موجود است و مانع پخت نامناسب(زیاد یا كم پخته شدن) میشود، استفاده كنید.

مایکرو فر دارای قفل ایمنی کودک

انواع و نحوه انتخاب مایكروویو:
نحوه انتخاب مایكروویوی كه كاملا مطابق نیاز شما باشد با توجه به مكانی تعیین می شود كه باید در آشپزخانه شما قرار گیرد.مایكروویو یا به صورت توكار یا به صورت جدا قرار می گیرد، اما بسیاری از خریداران هنوز آن را برروی كابینت یا اپن قرار می دهند. به هر حال مشخص كردن جایی برای مایكروویو در آشپزخانه از اولین اقدامات قبل از خرید آن است. بیشتر مایكروویوها دارای پهنای 30 اینچ هستند ولی شركت هایی نظیر جنرال الكتریك مدل های 36 اینچی نیز دارند.
زمانی كه محل مناسب برای مایكروویو تعیین شد، باید مشخص كنید كه قصد دارید چه میزان غذا را با استفاده از مایكروویو پخت كنید.
در یك مایكروویو باید دنبال چه چیزی بود؟
امروزه مایكروویوها به صورت مایكروویو چرخان و كبابی، مایكروویو زودپز تركیبی وپخت سریع/هالوژنی، موجود می باشند. از این انواع ، مایكروویو پخت سریع/هالوژنی گران ترین نوع می باشد. نوع زودپز تركیبی از نظر قیمت در میانه قرار دارد و مایكروویو دارای واحد چرخان یا كباب كن ارزانتر از دو مدل قبلی می باشد. مایكروویوهای معمولی ارزانترین نوع موجود مایكروویوها هستند. توضیح ساده ای در مورد هر كدام از این مایكروویو ها به شما كمك می كند كه مایكروویو هماهنگ با نیاز خودتان را بیابید.
مایكروویو پخت سریع/هالوژنی از طریق روش معمول در مایكروویو و نیز استفاده از لامپ هالوژنی تولید گرما می كند. این نوع مایكروویو سریعترین پخت را انجام می دهد و مدل های آن نام هایی مانند Advantium، Ultima و Velos دارند. شما می توانید انتطار پخت بسیار سریعتر غذا در این مدل ها را نسبت به سایر مدل-ها داشته باشید، به طوری كه حتی پخت در ¼ زمان سایر مدل ها نیز دور از ذهن نیست. این مدل ها برای كسانی كه برنامه پخت مرغ یا بوقلمون درسته یا تكه های بزرگ و قاچ نشده گوشت را دارند توصیه می شود. اگرچه مایكروویو پخت سریع/هالوژنی می توانند برای طبخ كردن استفاده شود، ولی مایكروویو زودپز تركیبی بیشتر ترجیح دارد.
مایكروویو زودپز تركیبی چرخه گرمای همرفتی (انتقال گرما در مایعات شبیه آنچه در زودپز اتفاق می افتد؛ به همین دلیل ما ازاسم مایكروویو زودپز تركیبی برای این مدل مایكروویو استفاده می كنیم) با انرژی امواج مایكروویو تركیب می كند و در نتیجه زمان پخت می تواند تا نصف كاهش یابد. این نوع مایكروویو نیز برای بریان(برشته كردن) مناسب است ولی به اندازه مایكروویو هالوژنی سریع نیست. به طور كلی می_توان گفت كه مایكروویو زودپز تركیبی مجموعه كاملی از مشخصات برای مایكروویو كردن غذا، آب كردن و پخت غذای یخ زده، دوباره گرم كردن و انتقال گرمای همرفتی(زودپز)، را دارا می باشد. همین كارایی بالای آن موجب شده تا بسیاری به این نوع مایكروویو علاقه داشته باشند. یكی از مشكلات این مدل پاك كردن نسبتا سخت آن است.

مایكروویو ارزانتر كه البته از محبوبیت كمتری نیز برخوردار است مایكروویوهای دارای چرخان و كباب كن هستند.این مدل ها قابلیت مایكروویو كردن غذا، استفاده از چرخان و توست و برشته كردن غذا را دارند. معمولترین محصول در این مجموعه مایكروویوهای ساده معمولی هستند. این مدل ها هم می توانند به صورت ساده، كوچك(1 فوتی) و ارزان باشند و هم می توانند كاملا مجهز به قابلیت هایی باشند كه موجب صرفه جویی در زمان می شوند. اگر از مایكروویو زیاد برای آماده كردن غذا استفاده می كنید، بهتر است از مدل های بزرگتر بین 1 تا 2.2 فوتی به همراه قابلیت های ویژه برای پخت بهتر، استفاده كنید. برای نتیجه بهتر به دنبال مدل هایی باشید كه از سنسورهایی بیشتری استفاده می كنند و قابلیت پخت چند مرحله ای دارند، باشید. قابلیت پخت چند مرحله ای به طور تدریجی غذا را از حالت یخزده خارج می كند و از پخت ناقص و كناره ای (پخت بیشتر كناره های غذا) جلوگیری می كند.

اگر از مایكروویو فقط برای گرم كردن غذا استفاده می كنید، مدلی ساده و ارزان بدون برنامه های پیچیده می-تواند نیاز شما را برآورده كند.
در انتخاب مایكروویو تنها وات و حجم نیستند كه باید مورد توجه قرار گیرند بلكه انتخاب نوع مایكروویو و توجه به مكان قرار گرفتن آن در آشپزخانه مواردی هستند كه امروزه حتما باید مورد بررسی قرار گیرند. پس از آن باید به تعداد سنسورها و سیستم دیفراست (از حالت یخ زده خارج كردم غذا) توجه شود. میزان وات اجاق مایكروویو به صورت عمده به اندازه آن وابسته است؛ مایكروویوها ی كوچكتر وات پایین تری خواهند داشت و بزرگترها باطبع وات بالاتری دارند. مایكروویوهای امروزی معمولا میزان وات از 400 تا 1200 (وات بالاتر تا 2000 وات نیز وجود دارد) دارند. باید توجه داشته باشید كه هرچه وات بالاتر باشد زمان پخت كمتر خواهد شد ولی تنها چند وات اضافه تر باعث نمی شود مایكروویو بهتر باشد. در نهایت؛ انتخاب مایكروویو بر اساس نوع، مكان، اندازه و مشخصات بسیار مهمتر از توجه تنها به میزان وات دستگاه می باشد. در ادامه برای كامل شدن راهنما رابطه بین زمان پخت و وات دستگاه مختصرا مورد بررسی قرار می گیرد.


زمان پخت و وات مایكروویو:
همان طور كه ذكر شد زمان پخت به وات دستگاه وابسته است. مقادیر بیشتر غذا به زمان بیشتری برای گرم شده نیاز دارد؛ اگر مقدار غذا دو برابر شود، باید زمان پخت بین 50 تا 60 درصد افزایش یابد. بیشتر مایكروویوها بین 600 تا 700 وات هستند. مطالعه دفترچه راهنمایی كه سازنده های مایكروویو همراه آن ارائه می كنند بهترین راه برای اطلاع از نحوه ی استفاده از آن است. مقدار وات ادعا شده در دفترچه راهنما سازنده مقدار توان ماكزیمم ممكن برای وسیله می باشد.
روش ساده ای برای اطلاع از میزان وات مایكروویو وجود دارد. در این روش یك فنجان آب با دمایی برابر دمای اتاق را داخل مایكروویو قرار داده و آن را با حداكثر توان روشن كنید تا زمانی كه آب به جوش بیاید. زمانی كه طول می كشد تا آب به جوش بیاید را ثبت كنید. به طور كلی این زمان برای مایكروویو 600 تا 700 واتی تقریبا برابر 2.5 تا 3 دقیقه است. مایكروویوی با وات بالاتر آب را در زمانی كمتر به جوش می آورد.
انتخاب بهترین ماکروفربرای جهزیه



تست برای آزمایش وات مایکروویو

نكته های ایمنی در مورد مایكروویو
- تنها از ظروف مخصوص مایكروویو استفاده كنید و از هیچ وسیله با روكش فلزی استفاده نكنید برای تست اینكه آیا وسیله ای(ظرفی) برای استفاده در مایكروویو مناسب است یا نه آن را به همراه یك فنجان آب داخل مایكروویو قرار دهید و آن را برای 100 درصد قدرت پخت برای 1 دقیقه روشن كنید. در این آزمایش اگر وسیله گرم شود ولی آب فنجان سرد باشد، وسیله مورد نظر برای استفاده داخل مایكروویو مناسب نیست.
- هرگز از وسایل یا ظروف فلزی استفاده نكنید.
- از ستایروفوم یا وسایل چوبی هرگز استفاده نكنید.
- هنگام بیرون آوردن غذا از مایكروویو احتیاط كنید زیرا اگرچه ظرف ممكن است داغ نباشد ولی غذا داغ است.
- برای پاك كردن مایكروویو از اسكاج سمباده ای، زبر یا هر وسیله خشن دیگری استفاده نكنید.
- هرگز نباید مایكروویو خالی را روشن باقی گذاشت!


پلاستیك مخصوص مایكروویو
نشان اسلم برای استفاده در مایکروویوبسیاری از پلاستیك های بسته بندی و حاوی غذا و موادغذایی موجود به صورت اختصاصی برای استفاده در مایكروویو ساخته می شوند. بعضی محصولات از عباراتی نظیر " مایكروویو ایمن" (microwave safety) استفاده می كنند. همچنین بعضی دیگر از علامت سه خط موجدار بالای یكدیگر بر روی محصولات استفاده می كنند یا به صورت ساده بیان می كنند كه محصول برای استفاده در مایكروویو ایمن است.
انتخاب بهترین ماکروفر برای جهیزیه


تاریخ درج: 1395/02/05
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله انتخاب بهترین ماکروفر برای جهیزیه از مجموع 0 امتیاز