استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

درباره کارت عروسی خود چه برنامه هایی دارید؟

درباره کارت عروسی خود چه برنامه هایی دارید؟

به گزارش دوشیزه به نقل ازاصفهان امروز: کارت عروسی یکی از یادگارهای شیرین هر مراسم عروسی است. عروس ‌خانم ها و آقا دامادها هم سعی می‌کنند سنگ‌ تمام بگذارند و هرکدام با ایده و ابتکاری جدید در این میدان رقابت، برنده شوند. در این میان بعضی‌ ها هم هستند که اصلا عروسی نمی گیرند، بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند مهمانانشان را شفاهی دعوت کنند و از کارت استفاده نکنند.





با این وجود کارت عروسی به بخشی از فرهنگ عروسی تبدیل شده است و اکنون خودش به عنوان یک نشانه قوی عمل می کند. کارت عروسی از جمله معدود کارهای فرهنگی-هنری است که با انتخاب دو نفر و آن هم دو زوجی که زندگی را آغاز می کنند، انجام می شود. کارت عروسی، از جمله اعلان های یکی از سه مرحله مهم زندگی هر فرد است. از میان این سه مرحله، تولد، ازدواج و مرگ؛ تنها این ازدواج است که با انتخاب افراد صورت می گیرد و بر خلاف دو مرحله دیگر، زمان آن قابل تعیین است. ازدواج در این میان تنها به یک فرد بستگی ندارد و دو نفر هستند که سرنوشت این موضوع را مشخص می کنند.

کارت دعوت های عروسی تاریخ جالب و قابل بررسی را پشت سر گذاشته اند. ابتدا خیلی ساده و متن محور و تنها برای بزرگان بود. کم کم بنا به تبع جامعه، متن ها کم شد و گسترش پیدا کرد و اکنون تقریبا در تمام عروسی های شهری و حتی برخی از روستاها دیده می شود.

کارت های عروسی، اطلاعیه های فردی محسوب می شوند که بازتابنده نشانه های اجتماعی و ساختار فرهنگی و عاطفی می باشند. بررسی مقوله های فرهنگی این نوع کارت ها را می توان در قالب 1) شروع 2) متن و اشعار 3) اعلام خبر جشن عروسی 4) صفت های نام زوج ها 5) مذهب 6) زمان جشن 7) سلسله های خانوادگی و نام پدرهای عروس و داماد 8) موقعیت و روابط اجتماعی-فرهنگی 9) مکان جشن و 10) شکل، نشان داد.

هنرهای به کار رفته در کارت عروسی ها عبارتند از 1-گرافیک و چیدمان و قطع کارت ها 2- متن ادبی کارت ها(ادبیات کارت ها) 3-تصویر های موجود در کارت ها شامل عکس، نقاشی و تصویرسازی
کارت عروسی ها علاوه بر کارکرد عمومی و همیشگی خود (اطلاع رسانی از جشن و مکان جشن), کارکرد جدیدتری را آشکار می سازند و آن نمایش گوشه هایی از فرهنگ جامعه ای است که متعلق به آن می باشند, قابل توجه است که این تفاوت خود را در چند مقوله به صورت واضح تری آشکار می سازد شامل: جنسیت, اعتقادات مذهبی, روابط و نسبت های خویشاوندی, ساختار طبقاتی و ارتباط آن با موقعیت های شغلی. با وجود تفاوتهای آشکار میان کارت های عروسی شهرهای مختلف کوچک و بزرگ و نقاط مختلف ایران, نسبت ها و همانندی های فراگیری نیز میان آنها به چشم می خورد که بر عناصر مشترک فرهنگ های محلی و منطقه ای که می توانند جزئی از بستر گسترده تری به نام فرهنگ ایرانی به حساب آیند اشاره می کند.
معیار طبقه بندی کارت های عروسی حول عناوین ذیل می‌باشد: قطع و چیدمان و گرافیک کارت ها، نحوه شروع کارت، متن و اشعار، چگونگی اعلام پیوند زناشویی, حضور مذهب، نسبت های خویشاوندی، موقعیت و روابط اجتماعی، مکان و زمان برگزاری جشن کارت عروسی‌ها.
خیابان حافظ در اصفهان با دفاتر چاپ کارت عروسی بیش از همه جای نصف جهان گره خورده است. البته برخی از زوج ها ترجیح می دهند با طرح و کار خودشان، کارتی درست کنند. راستی شما درباره کارت عروسی خودتان چه کار کرده اید؟ اگر در آستانه ازدواج هستید درباره کارت عروسی خود چه برنامه هایی دارید؟ کارت عروسی مکتوب شیرینی است که در گنجینه خاطرات شما می درخشد.
 

تاریخ درج: 1395/04/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله درباره کارت عروسی خود چه برنامه هایی دارید؟ از مجموع 0 امتیاز