استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

سبد گل خواستگاری که با پول تزیین شده است ...

سبد گل خواستگاری که با پول تزیین شده است ...
برای نخستین بار این عکس‌ها  را در یکی از شبکه‌های اجتماعی دیدم. دوستی یکی از آنها را در صفحه‌اش گذاشته بود و در توضیحش نوشته بود که دوستش برای مراسم خواستگاری‌اش به جای سبد گل معمولی یکی از این سبدها را برای عروس خانم برده و اتفاقاً جواب مثبت هم گرفته است.




گل فروشی دل

واکنش‌ها درباره ذکر این خاطره جالب و متنوع بود، یکی نوشته بود عروس باید با دیدن این سبد گل داماد را از خانه‌اش بیرون می‌کرد نه اینکه به او جواب مثبت می‌داد. دیگری هم نوشته بود این اوج توهین به شخصیت یک زن است. آن یکی هم کامنت گذاشته بود: محال است این سبد برای مراسم خواستگاری استفاده شده باشد و خودش دیده که آدم‌ها آن را برای هدیه عروسی به عروس و داماد هدیه می‌دهند. البته تعداد افرادی که از اساس هم نمی‌توانستند این ماجرا را باور کنند کم نبود،


 اینکه کسی چنین هدیه‌ای را برای مراسم خواستگاری‌اش بپذیرد و روی خوش نشان دهد. نویسنده مطلب که برای ساعتی غایب بود، بعد از چند لحظه آمد و آب پاکی را روی دست همه شکاکان به ماجرا ریخت. او تأکید کرد: «این عکس واقعی است و دوستش آن را برای مراسم خواستگاری‌اشسفارش داده.»


به گزارش دوشیزه به نقل از ایران ؛ بحث و اظهار نظرها اما همین جا پایان نگرفت و خیلی‌ها در ادامه نوشتند که این سبد گل برای هر چه استفاده شده باشد، نشان دهنده رواج روح مادی گرایی در جامعه است؛ اینکه  دیگر هیچ چیز به‌اندازه پول برای آدم‌ها مهم نیست. آدم‌هایی که این روزها سبد گل را دوست ندارند و به جایش سبد پول را می‌پسندند. یکی هم نوشته بود از همه اینها گذشته به لحاظ زیبایی شناسی هم می‌توان از این موضوع خرده گرفت؟ آخر چطور ممکن است آدم‌ها  یک سبد  پول به  این زشتی را  به یک سبد گل زیبا
ترجیح دهند.

بعد از دیدن این نوشته واظهار نظرهای مختلف پیرامونش کنجکاوی‌ام نگذاشت که درباره این ماجرا بیشتر پرس و جو نکنم و ببینم آیا واقعاً تعداد زیادی از مردم  این روزها به جای سبد گل، سبد پول سفارش می‌دهند؟ یا این ماجرا فقط موردی بوده است  و عمومیت ندارد. بنابراین به چند گلفروشی سر زدم. گلفروشی اول در منطقهنارمک بود.

صاحب گلفروشی تند و تند گل‌ها را دسته می‌کرد و در گلدان‌ها می‌گذاشت. گل‌های رز قرمز و صورتی. در جوابم که پرسیدم آیا سبد گل با پول تزئین می‌کند یا نه؟ ابرویی بالا می‌اندازد: «آره تزئین می‌کنم چرا نه. خیلی‌ها این روزها می‌آیند و سبد پول سفارش می‌دهند از هدیه عروسی گرفته تا هدیه برای  تولد نوزاد. برخی پولشان کم است اما با این همه اصرار می‌کنند پول بین گل‌ها بگذاریم.


معمولاً به آنهایی که کم پول دارند پیشنهاد می‌کنم که اسکناس را در پاکت بگذارند و با یک دسته گل هدیه‌شان را بدهند. اما اگر خیلی اصرار داشته باشند همان دو سه چک پول را برایشان با گل و برگ تزئین می‌کنم. ولی اگر تعداد تراول‌ها بیشتر باشد مثلاً بیست تراول باشد دسته گل زیباتری هم درست می‌شود.» گلفروش برایم توضیح می‌دهد و مدام از کلمه سبد گل  در جمله‌هایش استفاده می‌کند. من گوش می‌دهم و هر بار به جای کلمه سبد گل، سبد پول را در ذهنمجایگزین می‌کنم.


 گلفروش مدام از من می‌پرسد: «می‌خواهی دسته‌ گلت چطوری باشد؟ چند اسکناس داری؟ ایده‌اش را باید خودت بدهی‌ها.»
گلفروشی دیگر در خیابان مطهری است؛ وقتی درباره این سبدها می‌پرسم زودی می‌گوید: «بله خیلی‌ها می‌آیند و سفارش می‌دهند؛ اما من خودم مدل ندارم باید خودتان طرحش را بدهید. خیلی کار وقت‌گیری است. چه اصراری دارید به جای سبد گل از اینها درست کنید؟ خب پول‌هایتان را در پاکت بگذارید.»

گلفروش برایم از سابقه این مدل هدیه دادن هم می‌گوید: «این مدل تزئین گل یعنی قاطی کردن پول و گل باهم قدیم‌ها مد بود اما یک مدت طولانی از دور خارج شد. دوباره این روزها مد شده، اما من اصلاً این کار را قشنگ نمی‌دانم.»

 کمابیش گلفروش‌های دیگری هم که به آنها سر می‌زنم، جواب‌های مشابهی می‌دهند. تعداد مراجعه‌کننده‌ها برای تزئین سبد پول کم نیست و گلفروش‌ها معمولاً تزئین آن را می‌پذیرند، اما خیلی‌های‌شان می‌گویند این کار را نمی‌پسندند.

 حالا چه به لحاظ زیبایی‌شناسی ماجرا را ببینیم چه از نظر رواج  روح مادی گرایی در جامعه دیدن سبدهایی که به جای گل با پول پر شده‌اند احساس خوبی به آدم نمی‌دهد.



تاریخ درج: 1395/07/04
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله سبد گل خواستگاری که با پول تزیین شده است ... از مجموع 0 امتیاز