استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

مراسم عقد در دفترازدواج آوای مهر

مراسم عقد در دفترازدواج آوای مهر
مراسم عقد در دفترازدواج آوای مهر: اگر بدنبال دفتر عقد و سالن ازدواج در جنوب غرب تهران محدوده اتوبان آزادگان ، احمد آباد مستوفی ، اسلامشهر،اتوبان تهران ساوه، هستید می توانید به دفتر ازدواج آوای مهر با شام ، ناهار ، پذیرایی شوید


















 عقد و آداب و رسوم برگزاری مراسم عقد در ایران چگونه است؟ با سوربان همراه باشید تا به رسم و رسوم رایج اکثر شهر های ایران برای مراسم عقد بپردازیم.

مراسم عقد و عروسی ایرانی برمی گردد به ایران باستان و آئین زرتشت که معمولا بعد از مراسم بله برون و آشنائی دو خانواده صورت می گیرد.

در بیشتر اقوام و شهرهای ایرانی مراسم نامزدی یا عقد را  خانواده دختر خانم در دفتر عقد و یا منزل برگزار می‌کنند و تمام مخارج آن را هم بر عهده می‌گیرند و آقا داماد و خانواده با کیک و گل به مراسم می‌روند. در برخی شهرها مراسم در خانه عروس برگزار می‌شود اما میوه و شام مراسم را خانواده داماد تهیه می‌کنند و به خانه دختر خانم می‌آورند. بعضی اقوام هم رسم دارند که خانواده عروس و داماد هر کدام برای فامیل خودشان یک مراسم نامزدی یا عقد ترتیب می‌دهند. در مورد تمام این موارد باید در مجلس بله برون توافق کنید و مسئولیت‌های توافقی را به گردن بگیرید.

آشنایی با آداب و رسوم عقد ایرانی
سفره عقد بايد به روي زمين چيده شود و عروس و داماد در پائين سفره مي نشينند . عقد درخانه پدر عروس برگزار مي شود . عروس زماني وارد مجلس مي شود که تمامي مهمانها آمده باشند و داماد بايد در طرف راست عروس بنشيند که اين نيز بازمي گردد به آئيني زرتشتي. براي سفره عقد معمولا از يک تکه ترمه قديمي که نسل اندر نسل به خانواده عروس رسيده استفاده مي شود. معمولا ترمه در وسط يک پارچه سفيد قرار مي گيرد که وسايل عقدبر روي آن چيده مي شود.
همچنین بخوانید: تزیین وسایل سفره عقد ایرانی جدید 96

سفره عقد در مراسم عقد پهن می‌شود و عروس و داماد بر سر آن می‌نشینند و به خطبه عقد گوش می‌دهند. معمولا شامل پارچه ترمه‌ای است که به روی یک پارچه سفید پهن می‌شود و تمامی اجزا بر روی آن قرار می‌گیرند. لیست مراکز کرایه سفره عقد را در سوربان ببینید.


آینه و شمعدان: آینه در بالای سفره، روبه‌روی عروس و داماد قرار داده می‌شود تا آنها یکدیگر را در آینه ببینند تا دل‌هایشان نسبت به هم مانند آینه صاف و زلال باشد و یک جفت شمعدان که در دو طرف آینه قرار می‌گیرند که شمع‌های روشن شمعدان‌ها نمایانگر روشنایی و گرمی پیوند عقد بین عروس و داماد است.


قرآن مجید و جانماز: قرآن مجید نشانه‌ای از تایید وصلت از سوی خدا و جانماز گواهی برای پایبند بودن عروس و داماد به اصول دینی است.

تزیین فرآن


نبات: به عنوان شیرینی دوران زندگی است و اغلب از نوع زعفران و اعلا در یک ظرف بسیار زیبا و یا در یک ظرف چندطبقه چیدمان می‌شود و گاهی اوقات از روبان و یا تورهای زیبا برای تزئین آن استفاده می‌کنند.


نان و پنیر و سبزی: برای برکت زندگی در سفره استفاده می‌شود و اغلب اوقات در کنار نان، پنیر می‌گذارند و آن را نشانه وسعت روزی می‌دانند و سبزی هم نشانه سرسبزی و سلامتی است. امروزه برای ایجاد جلوه زیباتر، نان و پنیر و سبزی را به صورت لقمه‌های کوچک و با اشکال مختلف تزئین می‌کنند.



عسل: مراسم عسل در دهان یکدیگر گذاشتند مانند قولی است که عروس و داماد به یکدیگر می‌دهند تا در آینده مایه شیرین‌کامی یکدیگر باشند و معمولا عسل را در جامی کوچک می‌ریزند.

تزیین جام عسل


تخم‌مرغ: نمادی از تولید و تداوم نسل است و تعداد آن بستگی به سلیقه و اعتقادات افراد دارد. تخم‌مرغ‌ها به هر نحوی تزئین می‌شوند (رنگ‌آمیزی، چسباندن گل‌چینی و پولک و...)


سکه: ممکن است از سکه طلا یا سکه‌هایی با رنگ مجازی طلایی در سفره استفاده شود، بدین معنا که سکه نمادی است برای افزایش رزق و روزی عروس و داماد.


گردو: به علت آنکه درخت گردو از عمر طولانی برخوردار است، نماد افزایش بقای عمر عروس و داماد را به همراه خواهد داشت.

تزیین گردو سفره عقد


بادام: بادام را به نیت نوه‌دار شدن بر سر سفره می‌گذارند که البته آن را یک اعتقاد قدیمی می‌دانند.
وجود گردو، بادام و فندق را نیز نشان گسترده بودن سفره عقد به علت خوراکی‌های مقوی الهی می‌دانند و اعتقاداتی بیان‌کننده این مساله است که این خوراکی‌ها باید بدون شکاف باشند تا خللی با نام جدایی در زندگی عروس و داماد پیش نیاید.


سیب‌سرخ: میوه‌های رنگینی مانند انار و سیب‌سرخ یا میوه‌های دیگر به منزله برخورداری عروس و داماد از همه مواهب رنگارنگ و نعمت‌های طبیعی خداوند است.


گل: گل نشانی از طراوت و شادابی است و اکثر افراد برای گل‌آرایی سفره‌های عقد از رز قرمز که نماد عشق و محبت است استفاده می‌کنند و گاهی اوقات هم گل‌های زیبای دیگری در کنار این گل مورد استفاده قرار می‌گیرد.


حلقه: حلقه عضو رسمی و اولیه یک سفره عقد به حساب می‌آید که معمولا حلقه عروس و داماد یک شکل هستند و در جعبه‌ای زیبا قرار می‌گیرند و در سفر یک جایگاه خاص را به او می‌دهند که جایگاه آنها را می‌توان به طرق مختلفی تزئین کرد. حلقه را فقط در انگشت دست چپ می‌کنند زیرا تنها انگشتی است که یک رگ مستقیم به قلب دارد.


اسپند: البته دود کردن اسپند در منقل کوچک و فانتزی آتش یک افتتاحیه برای نشستن عروس و داماد بر سر سفره عقد است و هدف از آن دور شدن چشم بد و حسود از این وصلت برای تازه عروس و داماد است تا آنها از گزندی در امان باشند.


کله قند: ساییدن دو کله قند کوچک و هم اندازه به روی تور قند که در بالای سر عروس و داماد گرفته شده نمایانگر باریدن شادی و شیرینی بر سر آنها است.


قو: همیشه دو قو بر سر سفره عقد ایرانیان دیده می‌شود. دلیل وجود این پرنده بر سر سفره عقد این است که قو تنها حیوانی است که پس از مرگ جفتش با جفت دیگری هم‌نشین نمی‌شود.
خلاصه یک سفره عقد هست و چندین حرف و حدیث که البته بهتر است بگوییم اعتقادات زیبایی که پشت پرده هر یک از اجزای سفره پنهان شده‌اند.

خطبه عقد در حضور بزرگان خانواده خوانده می شود، بر روی سر عروس و داماد در حین خواندن خطبه قند سابیده می شود. بعد از آن حلقه ها رد و بدل می شود .

عروس و داماد با انگشت در دهان یکدگیر عسل می گذارند . بعد از آن مهمانان نزدیک خانواده به عروس و داماد جواهرات و سکه های طلا هدیه می دهند.
در آخر عروس و داماد به رسم یادگاری تحفه‌ای ناقابل به شما هدیه می‌دهند.
مقداری نقل رنگی، سکه طلایی رنگ و حتی قندهای مخروطی شکل داخل بسته‌های کوچک که با تورها و شکوفه‌های زیبا تزیین شده‌اند به شما هدیه می‌دهند.



در محضر عقد بگیریم یا در خانه؟

این سؤال برای بسیاری از زوج‌های جوان به وجود میاید و یک دغدغه ذهنی بزرگ برای آن‌ها محسوب می‌شود. محضر ازدواج مزیت‌های خاص خوش را دارد و عقد در خانه هم مزیت‌های خودش را. این بسته به ایده آل‌های شما دارد که چه گزینه‌ای را انتخاب کنید و پیوند عاشقانه‌تان را در آنجا جاودانه کنید. عقد و ازدواج باشکوه‌ترین مراسم برای هر فردی است و زوج‌های جوان می‌خواهند این مراسم به بهترین نحو برگزار شود. انتخاب محضر عقد و ازدواج و این موضوع که عقد را در خانه برگزار کنیم یا در محضر از دیگر مواردی است که زوج‌ها به آن توجه می‌کنند.
جشن عقد ساده یا مفصل؟

اگر می‌خواهید عقد ساده برگزار شود و تنها نزدیکانتان را برای مراسم دعوت کرده‌اید. محضر عقد و ازدواج گزینه ایده آلی برای شما خواهد بود. اگر عقد را در محضر انجام دهید می‌توانید از تزییناتی که در این مکان وجود دارد استفاده کنید و نیازی نیست که هزینه بیشتری برای کرایه سفره عقد و ... بپردازید. همچنین با توجه به این که شما ساعاتی در محضر حضور پیدا می‌کنید و پس از جاری شدن عقد به خانه برمی‌گردید، نگرانی از بابت این که خانه به هم ریخته شود نخواهید داشت.

دفتر عقد ازدواج محضر خوب

عقد در خانه نیز مزایای خاص خودش را دارد. در خانه شما می‌توانید سفره عقدی را که انتخاب کرده‌اید قرار دهید و اتاق را آن گونه که دوست دارید تزیین کنید. با توجه به این که محیط خانه از محضر گسترده‌تر است می‌توانید مهمان‌های بیشتری دعوت کنید و پذیرایی از آن‌ها را به بهترین نحو انجام دهید.

اگر می‌خواهید همه چیز حساب شده باشد و نمی‌خواهید خودتان را به خرج بیندازید و زحمت زیادی برای تزیین خانه و... متحمل شوید و می‌خواهید عقد در محیط رسمی‌تری برگزار شود، محضر عقد و ازدواج بهترین گزینه پیش روی شما است؛ اما در صورتی که می‌خواهید مطابق سلیقه شخصیتان عقد را برگزار کنید و شلوغی محیط را هنگام جاری شدن خطبه عقد می‌پذیرد، این امکان برای شما وجود دارد که عاقد را به خانه بیاورید و عقد را در خانه خود جاری کنید.
ویژگی‌های محضر عقد و ازدواج خوب

_ محضر عقد و ازدواج خوب محضری است که مالک آن محیط را همگام با پیشرفت زمانه تغییر داده باشد و وسایل آن هر چند سال نو نوار شده باشند. سالنی که هنوز در آن وسایل قدیمی و رنگ و رو رفته استفاده می‌شوند، بی‌شک گزینه مناسبی برای زوج‌های جوان نخواهد بود؛ بنابراین اگر به دنبال انتخاب یک محضر خوب هستید، عجله نکنید. ابتدا چندین و چند دفتر ازدواج را بررسی کنید سپس نسبت به رزرو وقت اقدام نمایید.

_ از دیگر ویژگی‌های محضر ازدواج خوب می‌توان به این گزینه اشاره کرد که دفتر ازدواج باید دارای نظم خوبی باشد. برخی از دفترهای ازدواج سردفترهایی نامنظم دارند و همین امر سبب می‌شود که چند عروس و داماد رأس زمان مشخصی در محل حاضر شوند و معطلی زیادی داشته باشند. همچنین ممکن است عروس و داماد و مهمان‌ها در دفتر حاضر شوند و عاقد برای عقد به منزل عروس و داماد دیگری رفته باشد. با وجود این شرایط حاضرین و عروس و داماد باید تا زمان مراجعه عاقد در محضر منتظر بمانند.

_ در صورتی که محضر عقد و ازدواج دارای نظم خوبی باشد مهمان‌ها هنگام حضور معطلی نخواهند داشت و مراسم عقد درست رأس زمان تعیین شده برگزار خواهد شد. با وجود این شرایط عروس و داماد و خانواده آن‌ها به هیچ عنوان درباره این که دیر به باقی امور عروسی برسند نخواهند داشت و همه چیز طبق برنامه برگزار خواهد شد.

دفتر عقد ازدواج محضر خوب

_ محضر عقد و ازدواج خوب باید فضای کافی برای قرار دادن سفره عقد و لوازم تزیینی داشته باشد. همچنین محضر باید صندلی‌ها و مبلمانی برای نشستن مهمان‌ها و همراهان عروس و داماد داشته باشد.

_ عاقد حاضر در محضر باید فردی خوش‌رو و آراسته باشد تا عروس و داماد با دلی خوش و در کمال رضایت خاطر پیوندشان را در محضر مورد نظر ثبت کنند و لحظات آغاز یکی شدن دل‌هایشان را جشن بگیرند.

_ برخی از عروس و دامادها علاقه‌مند هستند که علاوه بر مراسم عقد و ازدواج سنتی مراسم عقد آریایی را نیز داشته باشند. به همین دلیل برخی از محضردارها این گزینه را نیز در بین خدماتی که ارائه می‌دهند قرار داده‌اند تا افرادی که این مراسم را می‌خواهند نیز بتوانند آن را داشته باشند.

_ جدیدا در برخی از محضرهای عقد و ازدواج امکان پذیرایی از مهمانان وجود دارد . مثل شربت چایی شیرینی فینگر فودها و ...

_ در ضمن سفره عقد آن نیز باید شیک ، جدید و تمیز باشد. یک سفره عقد قدیمی و دمده شده اصلا انتخاب خوبی برای یک عروس و داماد نخواهد بود.
هزینه عقد در محضر چقدر است؟

هزینه عقد در محضر با هزینه عقد در خانه تفاوت دارد. مطابق نرخ مصوب شده و قانونی، هزینه‌ای که برای عقد در دفاتر ثبت عقد و ازدواج دریافت می‌شود حدود 200-300 هزار تومان است. البته این مبلغ به عنوان هزینه پایه برای عقد رسمی در نظر گرفته می‌شود و با توجه به امکاناتی که محضر ارائه می‌کند و این که عروس و داماد مراسم عقد در آریایی نیز دارند یا خیر، قیمت عقد در محضر متفاوت خواهد بود.


در سفره عقد ظرف های مخصوصی وجود دارد که هرکدام محتوی چیزی می باشد، که بیانگر آرزویی برای عروس داماد می باشد. و با توجه به سنت قدیم ایرانیان هر کدام معنی زیبایی دارند و البته این آیین و رسوم ها در هر منطقه از ایران کمی متفاوت از سایر مناطق است. اما اصول کلی آن یکسان است.

 تزیین و چیدمان سفره عقد ایرانی و سنتی

برای برگزاری مرسام سفره عقد چند راه وجود دارد :

اول : به محضر مراجعه کنید ، محضر هایی که سفره عقد آماده دارند و وسایل مخصوص خود را در آن بچینید.

دوم : اگر مراسم عروسی و عقد شما یکی است ، در تالار هایی که سفره عقد دارند ، مراسم خود را بگیرید

سوم : در منزل خود و یا یکی از آشناهایتان مراسم عقد را برپاکنید هم صمیمانه تر است و همم کم هزینه تر و هم محدودیت ساعت ندارید.

که باتوجه به شرایط تتان می توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید.

در سر سفره عقد بنا بر سنت یک سری وسایل میچینند ، که بعضی ها معانی خاصی به همراه دارد و بعضی وسایل نیز از وسایل عروس و داماد است که خانواده عروس خانوم ، برای آقا داماد و خانواده داماد نیز برای عروس می خرند. در زیر لیست خریدهای عروس و داماد را میبینیم.

 
لیست خرید و ملزومات سفره عقد :
لوازم سفره عقد:

 

قرآن سفيد و رحل قرآن

خنچه عقد

پارچه ساتن سفيد (  برای سفره عقد )

سبد تزئيني حلقه ازدواج

شمع سفيد براي شمعدان ها

كله قند عروس داماد و پارچه سفيد

صندلي و ميز برای مهمانان

يك مبل دونفره براي عروس و داماد که روی آن مینشیننند

ترمه

جاي نماز و مهر و تسبيح

تنگ آب و شمع روي آب

گل و گلبرگ قرمزو سفيد برای تزیین

بادكنك وسايل تزئيني رمان و پارچه تزئيني

آجیل شامل گردو بادام و فندق

نان و پنیر و سبزی

تخم مرغ

سکه و نقل

نبات

اسپند

گل و شیرینی

عسل

نخ و سوزن (این سنت در بعضی مناطق وجود دارد )

میوه هایی مثل سیب و انار و انگور (این سنت در بعضی مناطق وجود دارد )

تزیین و چیدمان سفره عقد ایرانی و سنتی

 
لیست خرید داماد برای عقد :

1-    قرآن و جانماز

2-    سرویس طلا
3-     حلقه
4-     ساعت
5-    آینه و شمعدان
6-    لباس عقد و نامزدی
7-    لوازم آرایش
8-    عطر و ادکلن
9-    لباس مجلسی یا پارچه
10-مانتو، روسری
11-کفش و کیف
12-چادر مشکی و مجلسی
13-سشوار و اُپیلیدی
14- حوله ی حمام
15- چمدان
16-لباس خواب و لباس زیر

 
لیست خرید عروس برای مراسم عقد :

 

1-    جانماز

2-    کت و شلوار
3-    ست کمربند و کیف
4-    پیراهن دامادی
5-    کفش
6-    حلقه
7-    ساعت
8-    ریش تراش(ست افترشیو، کیف اصلاح و لوازم جانبی، برس و شانه)
9-    لباس خواب و لباس زیر
10-حوله
11-چمدان

 

تزیین و چیدمان سفره عقد ایرانی و سنتی
معنی ملزومات سفره عقد :

 

قرآن مهم ترین جز سفره عقد ایرانی اسلامی است و همچنین یکی از موارد اساسی مهریه عروس خانم ها است؛ قرآن معمولا اولین چیزی است که عروس و داماد برای خود قبل از عقد خریداری می کنند.

تخم مرغ در سفره عقد نمادی است برای باروری و زایش اولاد است

نبات برای شیرین کامی و بعضی ها هم سفره آرایی های زیبایی را برای هر چه باشکوه تر شدن سفره عقدشان انجام میدهند. و آرزوی یک زندگی پیوسته شیرین توام با شادی را بری آنها بیان می کند.

آینه شمعدان نشان از گرمی قلب ها و زلال و صادق بودن طرفین در این ازدواج است. آیینه و شمعدان در مرکز سفره در مقابل عروس و داماد قرار می گیرد.

جانماز که به صورت گسترده در سفره قرار داده می شود، یادآور شکرگزاری نعمت های خداوند است.

سکه نشان از رونق اقتصادی و آرزو برای افزایش روزی زندگی آنهاست.

 آجیل هایی در ردیف گردو، بادام و فندق که نشان دهنده ی آرزوی سلامتی وگسترده بودن سفر و  طول عمر برای عروس و داماد است.

نان و پنیر به نشانه ی برکت روزی و سپیدبختی،  سبزی نیز نشانه ی سلامتی و سرسبزی زندگی آنها است.نان سفره عقد در هر منطقه متفاوت ست.

اسپند که علاوه بر دود کردن، آن را برای دور کردن چشم بد از زندگی جدید در سفره قرار می دهند.

نخ و سوزن و قیچی که در برخی مناطق در سفره عقد قرار می دهند و نشان از آرزوی حل و فصل مشکلات زندگی به دست صاحبان آن زندگی است

بعضی انار و سیب میگزارند .سمبل میوه های بهشتی و تندرستی و شادابی هستند

عقد محضری و نکات مربوط به آن : شاید بتوان گفت;تدارکات برای برگزاری مراسمات جشن عروسی دغدغه و دلهره ی;اکثر جوانان کشورمان باشد زیرا همانطور که می دانید بخش;عظیمی از مردم کشور;عزیز ایران در طبقه متوسط و رو به;پایین زندگی خود را می;گذرانند. این خانواده ها;نمی توانند برای برپایی مراسم عقد;و عروسی هزینه های زیادی را;بپردازند . عقد محضری برای این دسته;از افراد بهترین گزینه برای شروع;می باشد . البته محضرخانه ها هم جدای از تعرفه ی;جداگانه ی ثابتی که دارند خدمات متفاوت;با هزینه های متفاوتی انجام;می دهند که به سلیقه عروس;و داماد و با توجه به بودجه ی آن ها در اختیار آن ها;قرار خواهد گرفت.

بنابراین برگزاری جشن مراسمات;عقد و عروسی کاملا به سطح رفاه افراد بستگی دارد . به قول معروف هر چی پول بدی آش می خوری!!!
عقد محضری و نکات مربوط به آن :

در اصل قضیه ی ازدواج در فرهنگ دینی و همینطور بومی ما صحبتی از تشریفاتی خاص و مجلل برای برپایی جشن این مراسمات صحبت به میان نیامده اما با گذشت زمان و توسعه شهرنشینی و بالا رفتن سطح رفاه جامعه شاهد برنامه ها و تشریفات خاص و متعددی برای برگزاری مراسمات عقد و عروسی شده ایم که گاهی برای برخی از خانواده ها دلهره آور و نگران کننده است. اما در نهایت تمامی خانواده ها می کوشند که مراسم عروسی آبرومندانه و شیک و زیبایی برپا کنند.

عقدهای محضری به دلیل این که مهم ترین اقلام لازم که همان سفره عقد و وسایل درون آن است را برای عروس و داماد مهیا کرده گزینه ی خوبی به شمار می ورد که فشار کمتری را بر خانواده ها تحمیل می کند.

فراموش نکنید که سادگی هرگز از مد نمی افتد .
عقد محضری و نکات مربوط به آن
عقد محضری و نکات مربوط به آن
تعیین مهریه برای عقد :

همانطور که اطلاع دارید مهریه در حکم شرع درواقع به عنوان هدیه ای تلقی می شود که آقا داماد برای عروس خانم در نظر می گیرد. در عرف مقدار مهریه را پدر عروس تعیین می کند که عندالمطالبه می باشد و هر زمان که عروس خانم خواست آقا داماد باید نسبت به پرداخت آن اقدام نماید.
هزینه های محضر :

عقد محضری و نکات مربوط به آن :همانطور که در بالا ذکر شد محضرخانه های ثبت ازدواج بر اساس خدمات و امکاناتی که در اختیار زوجین قرار می دهند هزینه هایی را درنظر می گیرند. البته نرخ مصوبی که توسط سازمان ثبت برای تمامی محضرخانه ها ابلاغ می گردد نرخ ثابتی است که توسط هر دو خانواده باید پرداخت گردد.

در بیشتر شهرها و فرهنگ ها هزینه های عقد بر عهده خانواده عروس می باشد و در عوض هزینه های عروسی توسط خانواده داماد صورت می گیرد. در برخی از شهرها نیز کلیه هزینه تدارکات و برنامه های ازدواج دختر و پسر بین دو خانواده به طور مساوی تقسیم می گردد بدین گونه فشار کمتری بر یک خانواده می آید و هر دو بار یکسانی را بر دوش می کشند. این عملکرد عاقلانه تر و عادلانه تر خواهد بود.

خوب است بدانید در قوانین کشور ایران ثبت ازدواج رسمی اجباری می باشد و باید حتما در دفاتر رسمی ازدواج یا همان محضرخانه ها ثبت قانونی گردد.
عقد در محضر
عقد در محضر
آزمایشات قبل از ازدواج :

در این مقاله در مورد آزمایشاتی که قرار است پیش از عقد از شما گرفته شود توضیحاتی را ارائه می کنیم تا بیشتر با روند آن آشنا گردید.

معمولا قبل از عق باید زوج  ها آزمایش هایی مثل اعتیاد و تالاسمی را حتما انجام دهند و نتیجه ان را برای بردن به محضرخانه نگهداری کنند.

البته ابتدا لازم است به محضرخانه ای که قرار است در آنجا عقد کنید بروید و یک معرفی نامه برای مراجعه به آزمایشگاه از آن دفترخانه تهیه کیند و سپس به آزمایشگاه های که خود سازمان ثبت اسناد کشور اعلام کرده است بروید.

دقت کنید که برای انجام آزمایشات خیلی عجله نکنید زیرا اعتبار صحت آزمایشات تا یک ماه بیشتر اعتبار ندارد و مجبورید دوباره از نو آزمایشات پیش از ازدواج را تکرار نمایید. بنابراین ظرف مدت یک ماهی که وقت دارید به محضرخانه مراجعه و عقدتان را رسمی کنید.
نکات مربوط به محضرخانه
نکات مربوط به محضرخانه
تغییر مقدار مهریه :

به این نکته دقت فرمایید بعد از این که مقدار و میزان مهریه توسط دو خانواده تایید شد و ازداج با این میزان مهریه به طور رسمی ثبت گردید برای افزایش ان با مشکل روبرو خواهید شد. یرا برای افزایش مقدار مهریه طبق قانون باید طلاق بگیرید و از هم جدا شوید و مجدد با تعیین مهریه جدید ازدواج نمایید. اما در خصوص کاهش مهریه این گونه نیست و برای کاهش دادن ان می توانید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی این کار را انجام دهید.

هم چنین عروس خانم هایی که می خواهند مهریه شان را به آقا داماد ببخشند همین کار را انجام دهند.

تاریخ درج: 1398/09/07
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله مراسم عقد در دفترازدواج آوای مهر از مجموع 0 امتیاز