استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

چگونه عروسی بدون گناه بگیریم

چگونه عروسی بدون گناه بگیریم
بسیارى از مردم براى شادى در جشن عروسى خود و فرزندانشان، مرتکب گناهانى چون استفاده از موسیقى حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت براى دیگران، اسراف، چشم و هم چشمى، فخر فروشى به یکدیگر، پوشیدن لباس‏هاى گران قیمت و برگزارى مجالس پرهزینه، تمسخر دیگران، بی توجهى به واجباتى چون نماز و امثال آن مى‏شوند؛



به گزارش دوشیزه به نقل از حرف ما ، برای برگزاری مجلسی شاد که مطابق با معیار های اسلامی باشد، می توانید از دو راهکار کلی استفاده کنید.الف- اجتناب از برخی اعمال وامتناع از بهره گیری یکسری لوازم وآلاتی که در مجالس گناه استفاده می گردد.ب- انجام برخی اعمال شادی آفرین و استفاده از ابزارو آلاتی که مورد تایید دین می باشد .چه باید کرد:




۱٫ باید سعى شود اهمیت موضوع برگزاری مراسم به دور از گناه و معصیت برای اعضاى خانواده، خصوصاً والدین ، برادران و خواهران عروس و داماد تفهیم شود و با لطافت و در عین حال قاطعانه به آنها فهماند که عروس و داماد حق دارند طبق نظر خودشان مجلس عروسى را برگزار کنند. نکته : براى انجام این کار، ممکن است لازم باشد ماه‏ها زمینه‏سازى شود و با آنها صحبت شود،لذا در عین حال که با شریک زندگیتان در این امر هماهنگ هستید صبور نیز باشید و عجله نکنید .

۲- براى شاد کردن مجلس عروسى، نباید از هر وسیله‏اى استفاده کرد؛ زیرا مؤمن و کسى که قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براى شادى و لذت چند دقیقه‏اى، نافرمانى خدا را نمى‏کند. متأسفانه بسیارى از مردم براى شادى در جشن عروسى خود و فرزندانشان، مرتکب گناهانى چون استفاده از موسیقى حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت براى دیگران، اسراف، چشم و هم چشمى، فخر فروشى به یکدیگر، پوشیدن لباس‏هاى گران قیمت و برگزارى مجالس پرهزینه، تمسخر دیگران، بى‏توجهى به واجباتى چون نماز و امثال آن مى‏شوند؛ غافل از این که شادى واقعى و لذت و خوشى زندگى به دست خداست و هیچ گاه با گناه و معصیت، نمى‏توان به عمق شادى رسید. گاهى دیده مى‏شود که عده‏اى براى این کارها، عذر و بهانه مى‏آورند که یک شب است و یک شب هزار شب نمى‏شود و در عروسى باید شاد بود؛ در حالى که نتیجه این گونه برنامه‏ها، این است که زندگى با گناه و معصیت خدا شروع مى‏شود و برکت از زندگى‏شان مى‏رود. در روایات آمده است که در مجلس عروسى مؤمن، فرشتگان نازل مى‏شوند و رحمت خدا را با خود مى‏آورند. حال براى این که مجالس خوبى در عروسى‏ها داشته باشیم که هم مملو از شادى و سرور باشد و هم گناه و معصیت نداشته باشد و هم خانواده و فامیل راضى باشند.

۳٫ براى این که بتوانیم یک فرهنگ و عادت بد را تغییر دهیم، لازم است جانشین مناسبى براى آن در نظر بگیریم. شما نیز اگر نمى‏خواهید با گناه و معصیت، مجلس عروسى را شاد کنید، باید به جاى آن از برنامه‏هاى مجاز استفاده کنید. یکى از روش‏هایى که تجربه شده و بسیار هم موفق بوده، استفاده از مداحان مذهبى و هنرمندانى است که به وسیله خواندن اشعار شادى‏بخش و گفتن لطیفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏کنند. همچنین استفاده از افرادى که کارهاى تردستى و دیدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد کنند، در این مورد مؤثر است. بعضى از این افراد هنرمند، وقتى در مجلسى شرکت مى‏کنند، بدون این که گناهى در برنامه‏هاى آنها باشد یا کسى را مسخره کنند، چنان مجلس را گرم مى‏کنند که افراد شرکت کننده، یکسره مى‏خندند؛ البته بهتر است با ذکر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصاً امام زمان علیه‏السلام، معنویتى هم در مجلس عروسى ایجاد کنیم.

۴٫ بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏هاى مذهبى و جشن‏هاى مذهبى مثل میلاد ائمه یا اعیاد مذهبى برگزار شود و به تناسب این شب‏ها، اشعار ویژه آن اعیاد هم خوانده شود ؛زیرا حال و هوای این جور ایام نیز در ایجاد سرور و بهجت مورد تایید دین خیلی موثر است .

۵٫ اگر به کلى نمى‏توانید مجلس را اسلامى برگزار کنید، حداقل جلوى بعضى گناهان را بگیرید؛ مثلاً سعى شود مجلس مردانه از زنانه کاملاً جدا باشد و هیچ مردى به مجلس زنان راه پیدا نکند.خوبی این مساله به این خاطر است که حداقل عروس و داماد تلاششان را براى جلوگیرى از گناه کرده اند و می توانند خاطر جمع باشند که اگر هم معصیتى صورت گرفت، به حساب آنها نیست.

۶٫ تا جایى که توان مالى دارید، پذیرایى خوبى از میهمان‏ها داشته باشید؛ زیرا پذیرایى، یکى از وسایل شادى‏بخش است و مى‏تواند جانشین خوبى براى ابزارهاى حرام شادى آفرین باشد.

۷- سعی کنید کل زمانی را که قرار است مجلستان طول بکشد،زمان بندی کرده و برای هر لحظه آن برنامه ای مطابق سلیقه خود و شرع مقدس اسلام داشته باشید .

۸-در قسمتی از برنامه داماد سعی کند در جایگاه حاضر شود و از میهمانان به خاطر حضورشان در مجلس ،تقدیر و تشکر به عمل آورد.برای جذاب شدن این بخش از او بخواهید که ازپدر خود و پدر خانمش نیز دعوت به عمل آورد تا افراد فامیل از دو طرف، همدیگر را بهتر بشناسند.
تاریخ درج: 1395/06/08
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله چگونه عروسی بدون گناه بگیریم از مجموع 0 امتیاز