استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

تامین هزینه جهیزیه و عروسی با وام ازدواج

تامین هزینه جهیزیه و عروسی با وام ازدواج
بسیاری از مردم عقیده دارند که این روز‌ها ازدواج سخت شده است. بیشتر آنها هم البته پس از ذکر دختر یا پسر مناسب برای ازدواج بلافاصله هزینه‌های بالا و گرانی قیمتها را ذکر می‌کنند. یکی از پایگاه‌های اینترنتی مطلبی در همین زمینه منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید.







به گزارش دوشیزه به نقل از فردا ؛ با خودت فکرش را هم که می‌کنی ذهنت خسته می‌شود، چه برسد به آنکه آستین‌هایت را بالا بزنی و برای تشکیل یک زندگی متاهلی اقدام کنی.
پیدا کردن و انتخاب کردن شریک زندگی که از نظرمان ایده‌آل باشد فقط نصف مسیر است! باقی مسیر، دست و پا کردن یک شرایط حداقلی برای شروع زندگی مشترک است؛ دست و پا کردن یک خانه برای زندگی (در هر کجا که باشد، قناعت می‌کنیم)، تهیه وسایل ضروری خانه (بقیه وسایل را طی زندگی مشترک و با پس‌اندازمان می‌خریم) و برگزاری یک مراسم سادهٔ ساده برای معرفی کردن همسرمان به بزرگان فامیل (بچه‌‌هایشان در مراسم حضور نداشته باشند هم مهم نیست، احترام به بزرگ‌تر واجب است).

به فرض اینکه خودمان و همسر آینده‌مان بسیار قانع باشیم و خانواده‌هایمان هم به مراتب شرایط ما را درک کنند، با دو دوتا چهارتا کردن مخارج بالا متوجه می‌شویم که ازدواج هنوز برایمان زود است!


اقدام دولت برای تشویق جوانان به ازدواج چه بوده است؟
به گفته کار‌شناسان اقتصادی و آسیب‌شناسان اجتماعی مهم‌ترین دلیل کاهش ازدواج مشکلات اقتصادی است. به عقیده آن‌ها دولت باید از ازدواج جوانان حمایت ویژه‌ای به عمل آورد. با این حال، تنها طرح حمایت از موانع اقتصادی برای ازدواج جوانان، وام ازدواج بوده که خود به نوبه مشکلات فراوانی را به بار آورده است. سقف این وام که روزی برای افراد با شرایط خاص ۵ میلیون تومان بوده به ۳ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین برای دریافت این مبلغ که در برابر هزینه‌های سرسام آور ازدواج بسیار ناچیز است، جوانان باید در صف‌های طولانی منتظر بمانند تا بتوانند ضامن معتبری که مد نظر بانک مربوطه است را پیدا کنند!
در شرایط فعلی، هر یک از زوج‌های جوان جهت دریافت وام ازدواج نیاز به یک ضامن معتبر با مجوز کسر از حقوق دارند که فراهم کردن چنین ضامنی برای همه جوانان می‌سر نیست. مسئله آنجایی سخت‌تر می‌شود که ضامن مورد نظر باید کارمند رسمی دولت باشد و اداره وی نیز مشکلی در صدور گواهی کسر حقوق نداشته باشد!


این همه ماجرا نیست، به فرض که زوجین بسیار خوش شانس باشند و ضامن معتبر و مد نظر بانک را بیابند و موفق به دریافت وام ازدواج شوند، حال با ۶ میلیون تومان (مجموع وام عروس خانم و آقا داماد) به کدام یک از دغدغه‌های مالی خود بپردازند؟ بوضوح مشخص است که با ۶ میلیون تومان یک دهم هزینه‌های ازدواج را هم نمی‌توان پرداخت کرد.


خرید یک جهیزیه کامل ایرانی با ۱۰ میلیون تومان
همین چند ماه گذشته بود که رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درباره هزینه خرید یک جهیزیه معقول با کالاهای ایرانی گفت: من تعهد می‌دهم تا جهیزیه‌ای خوب با مبلغ حداکثر ۱۰میلیون تومان تهیه کنم.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از فروش لوازم خانگی با ۵ درصد زیر قیمت مصرف کننده در بازار خبر داد و گفت: اوضاع بازار اکنون سبب شده تا فروشندگان از سود ۱۰درصدی واحد توزیع خود کاسته و محصولات را با ۵ درصد سود به مشتریان عرضه کنند.
وی ادامه داد: خانواده‌ها براساس توان مالی اقدام به خرید لوازم خانگی ایرانی یا خارجی برای جهیزیه می‌کنند. شاید تا ۲ سال قبل اصلا با خرید لوازم خانگی داخلی موافق نبودم، اما خوشبختانه اکنون لوازم خانگی تولید ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شده، بنابراین توصیه من به مصرف کنندگان، خریداری لوازم خانگی ایرانی است.

رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درباره هزینه خرید یک جهیزیه معقول با کالاهای ایرانی گفت: برای خرید یک یخچال فریزر ایرانی ۱۳ تا ۱۵ فوت، اجاق گاز فردار، لباسشوئی اتوماتیک، تلویزیون ۳۲اینچ، جاروبرقی، چرخ گوشت، پلوپز، اتو با برند ایرانی و کیفیت خیلی خوب حداکثر به ۱۰میلیون تومان نیاز است و مصرف کنندگان که مخالف این مساله هستند و می‌گویند قیمت‌ها بیش از این مبلغ می‌شود به بنده مراجعه کرده و من تعهد می‌دهم تا جهیزیه‌ای خوب با این مبلغ برای آن‌ها تهیه کنم.


وام ازدواج چند درصد هزینه‌های ازدواج را تامین می‌کند؟
در این میان یکی از دیگر دغدغه‌های ازدواج که شامل حال آقای داماد می‌شود، تهیه یک خانه مناسب است، که با توجه به اینکه زوجین قصد اقامت در کدام شهر و کدام منطقه را دارند میزان آن متغیر است. ما با استناد به حرف‌های رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی، مبلغ تهیه جهیزیه را ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته و هزینه‌های جشن ازدواج را نیز به حداقل می‌رسانیم. همچنین در کنار این هزینه‌ها، قیمت لباس عروس و داماد و حلقه‌های ازدواجشان را اضافه می‌کنیم.
به غیر از احتساب پول رهن مسکن، متوجه می‌شویم یک زوج کم توقع و قانع به ۲۰ میلیون تومان پول برای شروع یک زندگی حداقلی احتیاج خواهند داشت. و این رقم در کنار وام ۳ میلیون تومانی دولت به جوانان (با آن همه سختگیری) رقم بسیار ناعادلانه‌ای است و فقط حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های ازدواج را تامین می‌کند.

توجه:
این ارقام برای زوجین بسیار کم توقع در نظر گرفته شده است که حاضر هستند در خانه‌ای نقلی بدون فرش، مبل و دیگر لوازم غیر ضروری زندگی کنند و هدف ما بیان این موضوع بود که وام ازدواج در نظر گرفته شده کفاف هزینه‌های ازدواج یک زوج قانع را هم نمی‌دهد


تاریخ درج: 1395/07/07
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: