استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

معروفترین موسسه ازدواج آسان و ارزان تهران

معروفترین موسسه ازدواج آسان و ارزان تهران
اگر تاکنون گذرتان به چهارراه گلوبندک افتاده باشد، حتما در ضلع شرقی این خیابان چشمتان به ساختمان کوچکی افتاده است که بر سردر آن نوشته شده «کانون ازدواج آسان جوانان». وقتی می‌شنویم در این کانون فقط در ازای دریافت700 هزار تومان برای زوجهای جوان یک جشن عروسی آبرومندانه به همراه تعدادی جهیزیه برای عروس‌خانمها تدارک دیده می‌‌شود، متعجب می‌شویم و تصمیم می‌گیریم در اولین فرصت سری به این کانون بزنیم. در یکی از بعدازظهرهای گرم شهریور خود را جلوی در ساختمان می‌بینم. در طبقه اول، تعدادی کارگر در حال انجام تعمیرات هستند. در طبقه دوم، دختر جوانی با دیدنمان ما را به داخل اتاق هدایت می‌کند تا مدیر مرکز را در جریان قرار دهد.







به گزارش دوشیزه به نقل از جام جم ؛ از روی کنجکاوی از فرصت استفاده می‌‌کنیم و به یکی از اتاقها سرک می‌کشیم. تعداد زیادی خرده‌ریز و لوازم منزل در این اتاق چیده شده و در گوشه‌ای از آن تعدادی دختر جوان به همراه خانواده‌شان مشغول بررسی این لوازم هستند. یک طبقه بالاتر، اتاق کوچکی به زیبایی آراسته شده است. در گوشه‌ای از این اتاق سفره عقد زیبایی چیده شده و تعدادی لباس عروس در مدلهای مختلف به چشم می‌خورد. در همین لحظه زوج جوانی وارد اتاق می‌شوند. خانم جوانی آنها را به سمت یکی از لباسهای عروسی که گویا از پیش عروس‌خانم آن را پسندیده و انتخاب کرده است، می‌برد تا پس از بسته‌بندی لباس، تحویل عروس و داماد جوان بدهد. زوج جوان برایم می‌گویند که برای دریافت این لباس عروس برای یک شب عروسی فقط 6 هزار تومان از آنها گرفته می‌شود که آن هم هزینه شستشوی لباس پس از بازگرداندن آن است.

زمانی که 2 واژه ازدواج و آسان کنار هم قرار می‌گیرند، خیلی‌ها آن را ترکیب نامانوس می‌خوانند، اما تردیدی نیست ازدواج آسان که این روزها به محالات پیوسته، طرفداران زیادی دارد. حتما شنیده‌اید که هر چیزی متقاضی‌اش زیاد شود، کمیاب می‌شود. حالا این هر چیز نباید حتما یک کالا باشد، می‌تواند ازدواج باشد آن هم از نوع آسانش! خانم و آقای گلشن زوجی هستند که مدعی‌اند این غیرممکن را تا حدودی ممکن کرده‌اند. کانون ازدواج آسان که عنوانش نظرها را جلب می‌کند، به همت همین دو نفر از سال 78 در صندوق قرض‌الحسنه سیدالشهدا واقع در چهارراه گلوبندک شکل گرفته است.

بانیان این مرکز ترویج فرهنگ ازدواج آسان و فراهم کردن تسهیلات برای ازدواج جوانان را مهمترین هدف از فعالیت‌ کانون ازدواج آسان جوانان عنوان می‌کنند.تاکنون 40 هزار مراسم جشن ازدواج از سوی کانون برگزار شده و طی سالهای اخیر از سوی وزارت کشور به عنوان خیریه برتر شناخته شده است.

خانم گلشن برایمان می‌گوید که این کانون با دریافت مبلغ 200 هزار تومان مراسم جشن عقد و عروسی را برای زوجهای جوان برگزار می‌کند و همچنین با دریافت 500 هزار تومان برای عروس‌خانمها جهیزیه تهیه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: ما در این زمینه هیچ تبلیغی نکرده‌ایم، اما متقاضی زیاد داریم، زیرا افراد بسیاری هستند که توان به گردن گرفتن مخارج سنگین را ندارند و ما از این طریق به آنها کمک می‌کنیم.

برپایی جشن ازدواج با 200 هزار تومان‌

به گفته آقای مدیرعامل کانون ازدواج آسان جوانان 200 هزار تومان هزینه جشن عقد و عروسی شامل تمام مراحل ثبت ازدواج رسمی و اجرای عقد (اگر عروس و داماد قبلا عقد کرده باشند برایشان یک عقد تشریفاتی تدارک دیده می شود)، لباس عروس، تالار پذیرایی، آرایش عروس در نقاط مختلف شهر، اتومبیل عروس با تزیین گل، فیلمبردار خانم و آقا، کارت دعوت مراسم در طرحهای متنوع و پذیرایی با میوه و شیرینی برای 100 نفر است. همچنین این کانون از منطقه نیاوران گرفته تا شرق و غرب تهران، کرج و شهرری با حدود 80 تالار پذیرایی مختلف قرارداد دارد، بنابر این اصلا برای عروس و داماد جای نگرانی باقی نمی‌ماند.

وی تاکید کرد در طول برگزاری مراسم ازدواج هیچ نام و نشانی از کانون به میان آورده نمی‌شود تا خانواده‌هایی که نمی‌خواهند دیگر دوستان و آشنایان از این قضیه مطلع شوند، مراسم آبرومندانه‌ای با حفظ عزت و کرامت انسانی‌شان برگزار کنند. ایشان با بیان این‌که برگزاری مراسم عقد و عروسی در سال 78 با اخذ 100 هزار تومان از مراجعان برگزار می‌شد؛ اما به دلیل تورم هر سال به اجبار چاره‌ای جز افزایش این مبلغ نبوده است، می‌افزاید: در سال 79 این مبلغ به 105 هزار تومان، سال 80 ، 110 هزار تومان، سالهای 82 تا 85 به 150 هزارتومان و امسال نیز به 200 هزار تومان رسیده است.

البته به گفته وی، برگزاری مراسم عقد و عروسی بیش از اینها برای کانون هزینه‌بر است به طوری که هر مراسم بین 500 تا 600 هزار تومان به کانون هزینه تحمیل می‌کند در حالی که از زوجهای جوان فقط 200 هزار تومان دریافت می‌شود و مابقی به صورت سوبسید از محل صندوق خیریه سیدالشهدا پرداخت می‌شود.

عروس‌خانمها با 500 هزار تومان صاحب جهیزیه می‌شوند

این مدیر می‌گوید: «ما اجناس را تهیه و با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت رایج بازار به متقاضیان ارائه می‌کنیم. به این ترتیب که در قبال دریافت 500 هزار تومان 10 قلم کالای اساسی منزل شامل یخچال 13 فوت، سرویس چینی 6 نفره، سرویس قاشق و چنگال 6 نفره، یک فرش 6 متری، ماشین لباسشویی سطلی، زودپز، اجاق گاز پنج شعله، رختخواب دونفره، اتو و میز اتو، سرویس کفگیر و ملاقه آشپزخانه به عنوان جهیزیه به عروس‌خانم تحویل داده می‌شود. البته هستند افرادی که حتی در تهیه همین بهای کم جهیزیه ناتوان هستند. به هر حال، هر مقدار از این رقم را که بپردازند، در ازای آن وسایل دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که خدمات ارائه شده از سوی این کانون مختص طبقه خاصی نیست و عموم دختران و پسران جوانی که قصد ازدواج دارند، از هر طبقه اجتماعی که باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ تصریح می‌کند: به جرات می‌گویم که تاکنون از هیچ زوج جوانی که برای برگزاری مراسم ازدواج یا تهیه جهیزیه به این کانون مراجعه کرده‌اند، نپرسیده‌ایم که در کجا زندگی می‌کنید یا این‌که چون شما از فلان منطقه مراجعه کرده‌اید پس از لحاظ مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارید و نمی‌توانید از امکانات کانون استفاده کنید.

مدیرعامل کانون ازدواج آسان برایمان می‌گوید که در کانون ازدواج آسان روزانه بین 20  15 مورد جهیزیه برای عروس‌خانمها تهیه و تحویل داده می‌شود.

او با بیان این‌که طی این 9 سال زوجهای جوان بسیاری به همراه خانواده‌هایشان از هر طبقه و موقعیت اجتماعی و با هر شرایط مالی برای برگزاری مراسم ازدواج یا تهیه جهیزیه به این کانون مراجعه کرده‌‌اند، می‌گوید: دانشجویان بیشترین گروهی هستند که به ما مراجعه می‌کنند، همچنین زوجهای جوانی که توان مالی برای برگزاری مراسم ازدواج ندارند و می‌خواهند با یک هزینه مختصر به خانه بخت بروند و هر چه سریع‌تر زندگی مشترکشان را شروع کنند. در میان مراجعان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم هستند.

او با تاکید بر این‌که اگر همت داشته باشید و بخواهید گره‌گشا باشید قطعا پای گذاردن به مسیر خیر و نیکی به همنوعان تحقق‌یافتنی است، ادامه می‌دهد: بعضی وقتها خیلی حسرت می‌خورم که چرا دیر شروع کردیم، چرا که اگر زودتر از اینها شروع می‌کردیم شاید تا حالا به جای 40 هزار مراسم عروسی، بیش از 4 میلیون زوج جوان را به خانه بخت می‌فرستادیم. می‌دانید، همیشه از خدا می‌خواهم باز هم فرصتی بدهد که بتوانیم شاهد برگزاری مراسم عقد و ازدواج تعداد بیشتری از دختران  و پسران جوان در کانون ازدواج آسان باشیم.

زوجهای جوان از پرداخت 10 درصد عوارض شهرداری به تالارهای عروسی معاف شدند

از ایشان درباره مشکلاتی که طی این چند سال با آن مواجه بوده‌اند، می‌پرسیم و او می‌گوید: در حال حاضر اکثر تالارهای عروسی به نام شهرداری 10 درصد عوارض از زوجهای جوان می‌گیرند در حالی که معلوم نیست واقعا این پول چه می‌شود؟ بارها به شورای شهر و شهرداری مراجعه کرده‌ایم و از آنها درخواست کرده‌ایم به تالارهای عروسی طرف قرارداد ما ابلاغ کنند وقتی زوج جوانی که معرفی شده کانون هستند به این تالارها مراجعه می‌کنند، این عوارض را دریافت نکنند اما متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر صدها مرکز همایش و تالار کوچک و بزرگ در محل سازمان‌ها و موسسات و ادارات دولتی وجود دارد که در آنها فقط چندین بار در سال آن هم برای برگزاری سمینار یا همایش باز می‌شود و در بقیه مواقع سال بلااستفاده هستند. چه خوب است متولیان و مسوولان این سالنها در مواقع عادی این اماکن را به محل برگزاری مراسم ازدواج زوجهای جوان که ممکن است توان پرداخت هزینه هنگفت تالارهای عروسی را نداشته باشند، اختصاص دهند.

مدیرعامل کانون ازدواج آسان جوانان با اشاره به ضرورت فرهنگسازی توسط سازمان صدا و سیما برای ترویج ازدواج آسان جوانان و پرهیز از تجمل‌گرایی تصریح می‌کند: چه خوب است که صدا و سیما علاوه بر پخش داستان‌ها، سریال و نمایشنامه‌هایی با موضوع ازدواج آسان و ساده، با ارائه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی ضمن ترویج ازدواج ساده و آسان، در جهت ارتقای فرهنگ جامعه گام بردارد.

برای راه‌اندازی کانون ازدواج آسان جوانان در سایر شهرها آمادگی داریم‌

گلشن با اشاره به آمادگی برای برپایی کانون ازدواج آسان جوانان در سایر شهرهای کشور می‌گوید: طی چند سال اخیر مکاتباتی با سازمان ملی جوانان انجام داده‌ایم که در آن آمادگی خودمان برای دایر کردن سایر شعبات کانون ازدواج آسان در شهرهای دیگر کشور را اعلام کرده‌ایم و حتی تاکید کرده‌ایم که نیازی به بردن نام کانون نیست، بلکه اگر تعدادی از خیرین برای راه‌اندازی این کانون داوطلب شوند، براحتی می‌توان در هر شهر موسسه‌ای برای برگزاری مراسم ازدواج آسان جوانان دایر کرد.

جز خدا، از هیچ‌کس کمک نخواسته‌ایم‌

گلشن برایمان می‌گوید طی 9 سالی که از فعالیت کانون می‌گذرد تاکنون از هیچ نهاد دولتی کمک گرفته نشده و حتی انتظاری نیز از خیرین برای کمک مالی نداشته‌اند. او تاکید می‌کند: ما از هیچ کس توقع کمک نداریم اما می‌خواهیم اگر خانواده‌ای را می‌شناسند که می‌خواهند برای دختر و پسر جوانشان مراسم عروسی‌
 بر پا کنند اما به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها نمی‌توانند کانون ازدواج آسان جوانان را به آنها معرفی کنند.

گلشن ادامه می‌دهد: شاید باور نکنید که سالهاست سفر خانه خدا و زیارت کربلا را کنار گذاشته‌ام و تمام ساعات روز، چه ایام تعطیل و چه روزهای عادی، حتی تا پاسی از شب را در این موسسه گذرانده‌ام تا شاید گره از کار تعداد بیشتری از زوجهای جوان باز شود، چرا که تجربه این سالها به من ثابت کرده است اگرچه با رفتن به سفر معنوی حج، حس و حال ملکوتی به انسان دست می‌دهد اما من به جرات می‌گویم که وقتی لبخند شادی زوج جوانی را که خوشحال و راضی دست در دست یکدیگر می‌روند تا یک زندگی ساده و زیبا را آغاز کنند، می‌بینم یا دعای خیرشان را که بدرقه راهمان می‌کنند می‌شنوم، حس و حالی از رضایت به من دست می‌دهد که آن را در هیچ زمان دیگری تجربه نکرده‌ام.

شاید مطالبی که خواندید کمی عجیب و غیرممکن به نظر برسد.

برگزاری مراسم عقد و عروسی و تهیه جهیزیه با رقمی حدود 700 هزار تومان ، البته در نوع خود واقعا جالب توجه است، بخصوص که با یک حساب سرانگشتی و گشتی در بازار لوازم خانگی بروشنی می‌‌توان دریافت که امروز تهیه یک جهیزیه شامل اجناسی که در این کانون به عنوان مایحتاج اولیه زندگی به زوجهای جوان داده می‌شودحداقل 5 - 4 میلیون تومان هزینه به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.




تاریخ درج: 1395/07/07
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: