استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

تداوم فرهنگ ولخرجی در جشن های عروسی

تداوم فرهنگ ولخرجی در جشن های عروسی
بزرگترین اتفاق زندگی زوج های جوان ازدواج است اما امروزه در جامعه ایرانی اسارت خانواده ها در چشم و همچشمی و تجملات باعث شده که برای بسیاری جشن های ازدواج به آیین های بی نشاط تبدیل گردد.







به گزارش دوشیزه به نقل از ایرنا اردبیل ؛ در گذشته جشن ها و آیین های ازدواج در عین سادگی بسیار پرنشاط و حتی از نظر زمانی طولانی تر نیز بود اما امروز همه چیز به خرج های کلان در کوتاهترین زمان ممکن تبدیل شده و در مواقعی آیین ازدواج به یک مراسم بسیار پرخرج در هتل و تالارهای شیک و گرانقیمت و با هدف خودنمایی تبدیل شده است.
جهاز بران ، پارچه کسدی ، حنابندان (شام حنا) ، عروسی و پای تختی از جمله آیین های بود که تا همین نزدیکی ها در بین خانواده های اردبیلی در کمال سادگی برگزار و زمینه مشارکت فامیل و اقوام در تامین برخی از نیازهای عروس و داماد و در نتیجه نوعی همبستگی اجتماعی را فراهم می کرد ، آیین هایی که امروز تقریبا خبری از آنها نیست.
شاید اگر حذف این آیین ها موجب کاهش خرج و مخارج عروسی می شد حرفی در آن نبود ولی حذف هریک از آنها علاوه بر بی روح و بی نشاط کردن آیین های عروسی نه تنها موجب کاهش هزینه ها نشده که بر تجمل گرایی نیز افزوده است.
امروزه با اینکه از زمان جشن های عروسی کاسته شده و منحصر به یک و یا حداکثر 2 روز شده است ، اما هزینه ها چندین برابر آیین ها و جشن های گذشته می باشد.
تالارهای پرخرج با چندین نوع غذا و دسر، تزئین گران قیمت ماشین عروس ، آرایشگاه هایی با هزینه سرسام آور، خرید های آنچنانی ، هزینه های گزاف لباس هایی که میهمانان و دعوت شدگان تنها برای خودنمایی چند ساعته از ان استفاده می کنند و .. بارسنگینی ازهزینه را بر دوش خانواده و یا عروس و داماد جوان تحمیل می کند.
تداوم فرهنگ ولخرجی در جشن های عروسی همچون ویروسی همه گیر بوده و بتدریج از طبقات بالای اجتماع به طبقه های متوسط و حتی پایین جامعه انتقال می یابد.
عروس و داماد متعلق به طبقه متوسط وضعیف برای اینکه از قافله عقب نمانند ، خانواده های خود را مجبور به برگزاری جشن های پرخرج می کنند و پس از چند روزی فخر کاذب انبوه قرض و مشکلات ، زندگی را برای زوج های جوان در همان ابتدای کار سیاه می سازد.
و راهی که با تجمل و فخرفروشی کاذب آغاز می شود در بسیاری اوقات انتهایش و نتیجه اش واقعیت تلخی است به نام طلاق پس :
ز بسیار و کم بگذر که خام است
نگه دار اعتدال اینت تمام است(نظامی)
تاریخ درج: 1395/07/03
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله تداوم فرهنگ ولخرجی در جشن های عروسی از مجموع 0 امتیاز