استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

جهیزیه نوعروسان مبنای میزان توانایی مالی

جهیزیه نوعروسان مبنای میزان توانایی مالی

به گزارش دوشیزه به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اکرم پورنهاوندیان، روانشناس خانواده با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی و عرفی جهیزیه به والدین واگذار شده است، گفت: از گذشته این‌گونه بود که خانواده داماد هزینه‌های مراسم و عروسی را تقبل می‌کرد و خانواده عروس اجناس اولیه زندگی را برای شروع یک زندگی مشترک تهیه می کرد.






این روانشناس افزود: این سنت حسنه در حال حاضر درگیر چشم و هم چشمی‌ها و سختگیری‌هایی شده است؛ تغییر و تحریفی که از نگاه روانشناسی امروزی کاملا برای طرفین مخرب است و باعث آسیب‌های متعدد در حوزه ازدواج شده است.
وی با بیان این مطلب که تامین جهیزیه باید با بنیه مالی خانواده‌ها هم خوانی داشته باشد، ادامه داد: باید در نظر داشت که جهیزیه باید بر مبنای توانایی تامین هزینه جهیزیه از سوی خانواده‌ها باشد.. در خانواده‌هایی با درآمد متوسط به بالا تامین هزینه با خانواده ها بود و بر مبنای میزان توانایی جهیزیه به نوعروسان داده می‌شد.

پورنهاوندیان توضیح داد: متاسفانه اکنون سطح توقعات بالا رفته است و فرزندان می گویند که تا اینجا خرج زندگی ما را داده‌اید پس از این به بعد نیز به عهده شما است. این نگاه اشتباهی است که متاسفانه در طول این سال‌ها تقویت شده است.
این روانشناس خانواده اضافه کرد: به عبارتی بعد از ازدواج نیز زوج همچنان چشم به دست خانواده دوخته اند. همین اتفاق برای فرزندان ِ فرزندان آنها نیز رخ می دهد، سطخ توقعات بالا و بالاتر رفته و نهایتا به فاجعه ای می انجامد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

پورنهاوندیان با بیان اینکه تامین جهیزیه ها با ارقام و اقلام سنگین باعث ایجاد یک توقع کاذب در جوانان شده است گفت: چشم و هم چشمی‌ها افزایش یافته و سطح توقع که بالا رود میزان پولی که خرج می شود نیز افزایش خواهد یافت.
این روانشناس با اشاره به تاکید علم روانشناسی گفت: در علم روانشناسی چشم و هم چشمی و حس حسادت بین خانواده ها در همه ابعاد و علی الخصوص در بحث مالی مخرب است و بسیاری از مشکلات را در همان ابتدای زندگی دامن می زند و ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: در اسلام ازدواج کردن نگهداشتن نیمی از دین است و همیشه تاکید شده است که پول به معنای ایجاد خوشبختی نیست، اما این موضوع متاسفانه در عمل اجرایی نشده است و بحث بر روی مسائل مالی پررنگ است.
پورنهاوندیان افزود: در دین اسلام به «قناعت» بارها اشاره شده است. خانواده ها باید به جهیزیه‌های کوچک که بتوان فقط یک زندگی را در کنار آن شروع کرد قناعت کنند. هر نوع زیاده خواهی در بعد جهیزیه و حتی ثروت باعث ایجاد ناآرامی می‌شود.

این روانشناس خانواده با بیان این مطلب که این چشم و هم‌چشمی‌ها در عمل نشان داد که موجب خوشبختی و دوام زندگی نمی‌شود، گفت: اگر موجب آرامش می شد باید نتیجه آن را در زندگی فعلی انسان ها می دیدیم. در گذشته در خانه مادربزرگ‌های ما چیزی جز چند ظرف نبود اما آرامش در آنها موج می‌زد.
پورنهاوندیان با بیان اینکه امروز آرامش گمشده زندگی بسیاری از زوج‌های جوان است، گفت: در حال حاضر با همه این چشم و هم‌چشمی‌ها آرامش زوج‌ها بسیار کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: یک جهیزیه معقول و منطقی نیاز امروز جوانان است تا زندگی خود را شروع کنند.
این روانشناس خانواده درباره طرح آینه شمعدون نیز گفت: از سوی دیگر همان طور که تاکید کردم، تهیه جهیزیه مناسب ضروری است و کمک به تامین آن برای خانواده‌های نیازمند امری بسیار مهم است.
گفتنی است طرح آینه شمعدون طرحی است با هدف تامین جهیزیه 75000 نوعروس نیازمند که شروع زندگی مشترکشان به دلیل تامین نشدن جهیزیه به تعویق افتاده و تلاش این است که در این طرح ملی توجه مردم را به این سمت جلب شود که کمک کننده برای شروع یک زندگی باشند.




 

تاریخ درج: 1395/04/27
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله جهیزیه نوعروسان مبنای میزان توانایی مالی از مجموع 0 امتیاز