استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

موزیک ها و آهنگ های امروزی جشن عروسی و نامزدی

موزیک ها و آهنگ های امروزی جشن عروسی و نامزدی

به گزارش دوشیزه؛ به نقل ملکشاهی خبر، ازدواج از سنن حسنه اسلام و ضامن بقای نسل بشریت در کره خاکی است. این سنت دیرینه که از قدیم الایام آمیخته با مسائل فرهنگی، آداب اسلامی، جشنها و شورهای محلی، سروده ها و بازیهای سنتی و... بوده است، درمیان ایل ملکشاهی جایگاه فرهنگی واجتماعی باشکوهی داشته است وازجذابترین و پررنگ ترین جشن های شادی منطقه محسوب می شده است.






متاسفانه باگذر زمان وتحولات جامعه بشری از لحاظ فرهنگی، این سنت در مراسمات خود نیز از تاثیرات فرهنگی غربی وغیراسلامی بی تاثیرنمانده است ودستخوش آسیبهای اصالتی ومحتوایی جدی شده است.

سادگی، صفا و بعد معنوی مراسم وصال زوجین، رنگ خود را به تجمل گرایی، چشم و هم چشمی و... باخته است. بتدریج مراسم و جشن عروسی و نامزدی هم از اصالت سنتی دور شده است.

ارگ یا موسیقی غیربومی که در فرهنگ وسنت ما نبوده است، رقصهایی که گاهی از شرع تخطی می کنند و جای شبهه دارند، اسراف و ریخت و پاشهایی که در دین ما نفی شده اند، تجملات طلا وجواهر، مهریه های نامتعارف همچون تعدادسکه به سال تولد، تیراندازی و رگبارگلوله به قیمت آزار همسایه ها در مراسمات عروسی و... تنها گوشه هایی از این آسیبها هستند و در هرمنطقه ای نه تنها استان ایلام و شاید در سطح کشوری این آسیب شناسی مصداق فراوان دارد.

سیستم صوتی قوی گوشخراش جای حنجره شاباش چی را گرفته است. حنابندان به گریم تبدیل شده است و رنگ سرمه سیاه با رنگهای نقاشی عوض شده. نوای هلهله زنان و سروده های محلی مردان با جیغ زدن ها و آواهای غیرمتعارف عوض شده است و خلاصه صدها موارد دیگر در این مراسم شاد و مقدس به مناسبت آغاز زندگی مشترک، تحریف و بی محتوا شده اند.

چه زیباست یادآور شویم که صدای موسیقی ها و تیراندازی، ممکن است برای عده ای اسباب آزار و اذیت شود و عده ای هم درست در همان محله ممکن است هنوز عزادار فوت بستگان خود باشند.
تغییرها و تحریف های جشن عروسی و نامزدی در وسعت این قلم ودر حیطه این مجال نمی گنجد، آنچه ذکرش گذشت اشاره کوتاهی بیش نبود.


تاریخ درج: 1395/05/21
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله موزیک ها و آهنگ های امروزی جشن عروسی و نامزدی از مجموع 0 امتیاز