استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

جوانان در سن عقلانی ازدواج کنند

جوانان در سن عقلانی ازدواج کنند

به گزارش دوشیزه به نقل از خبرنگار خبرگزاری برنا، ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است که همه مکاتب و ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، آن را توصیه کرده اند. ازدواج به زن و مرد آرامش می‌بخشد و آنان را از انحراف و رفتارهای جنسی پرخطر و غیر اخلاقی باز می‌دارد. اما اینکه چرا دهه شصتی‌ها سنگر مجردی را حفظ می‌کنند و دهه‌هفتادی‌ها گوی سبقت را ربوده و به سرعت تشکیل خانواده می‌دهند را در این مطلب بررسی کرده‌ایم.




ابراهیم سراج، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رودهن، به خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا گفت: سن ازدواج کاهش یافته و جوانان نسل چهارمی به سرعت تشکیل خانواده می‌دهند؛ این‌ها در حالی رخ می‌دهد که پسران دهه شصتی به دلیل نداشتن مسکن، موقعیت‌اشتغال و ادامه‌تحصیلی که دارند از ازدواج دوری کرده و تصمیم می‌گیرند تا سن 30 سالگی مجرد بمانند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری معتقد است؛ اگر جوانان از سن ازدواج که بین 18 تا 25 سال است، فاصله بگیرند، انتخابشان سخت‌تر می‌شود و کم‌کم از فکر ازدواج نیز خارج شده، کار و تفریح را دغدغه و اولویت اصلی زندگی خود قرار می‌دهند.

سراج ادامه داد: با گذشت زمان سن ازدواج، پسران و دخترانی که سنشان بالا می‌رود سعی دارند تا زندگی مجردی خود را حفظ کنند و این تنهایی هم به خودشان آسیب می‌زند و هم جامعه را با مشکلاتی مواجه می‌کند. اما دهه هفتادی‌هایی که در سن کم ازدواج می‌کنند قطعا به بلوغ کامل فکری رسیده‌اند و با شرایط جامعه انس گرفته‌اند.

سراج ازدواج در سنین پایین را امری مطلوب می داند و می گوید: از آنجایی که ازدواج غلط طلاق غلط را نیز به‌دنبال دارد؛ اگر خانواده‌ها در امر ازدواج جوانان بیشتر دقت کنند و در زمان مناسب برای فرزندانشان همسر مناسبی را انتخاب کنند، ازدواج و آینده موفقی را برای آنان رقم زده‌اند.

سراج با بیان اینکه ازدواج در سنین پایین خطرناک نیست، تصریح کرد: اگر جوانان ما به بلوغ فکری رسیده باشند و ازدواج کنند، ازدواجشان بیمه است، چرا که راه‌های غفلت و شهوت بسته می‌شود و در آینده جامعه نیز دچار مشکل نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جوانان دهه شصتی به‌خاطر مسائل اقتصادی تن به ازدواج نمی‌دهند، گفت: زمانی‌که دهه هفتادی‌ها ازدواج می‌کنند یعنی مسائل اقتصادی مانع ازدواج نمی‌شود و من تنها علت دوری آن‌ها از ازدواج را سختگیری در انتخابشان می‌دانم و شرایط اجتماعی را عامل اصلی نمی‌دانم.

مشکل طلاق بین زوج‌های دهه هفتادی‌، رفع می‌شود

علی‌رغم همه اینها برخی از مسئولان براین باورند که ازدواج در سن کم منجر به طلاق می‌شود؛ چرا که دختر و پسر در سنین پایین هیچ درکی از زندگی و روابط زناشویی ندارند و برخی دیگر از افراد معتقدند؛ در دنیای امروز که شاهد تحولات اجتماعی زنان هستیم و آن‌ها می‌خواهند در مقاطع عالی تحصیلی درس بخوانند این گونه ازدواج‌ها به نظر منطقی نمی‌آید.

اما ناصر صبحی، مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان معتقد است که آموزش قبل از ازدواج می‌تواند مانع از شکست جوانان در زندگی زناشویی شود و در این خصوص نیز به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اگر دهه هفتادی‌ها در سنین پایین ازدواج می‌کنند به این‌خاطر است که از تجربیات دهه‌ی پیش از خود استفاده می‌کنند و بیش از دهه‌های گذشته مشاوره می‌شوند و آموزش می‌بینند.

وی همچنین ادامه داد: هرچه تجربه و اطلاعات هردو طرف بیشتر باشد امکان شکست و طلاقشان نیز کم‌تر است. اگر جوانان مهارت‌های لازم در خصوص ازدواج را کسب کنند آمار انحلال خانواده نیز پایین می‌آید.

صبحی با بیان اینکه مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند به دوام ازدواج کمک کند، عنوان کرد: زیربار مسئولیت رفتن جوانان بسیار خوب است اما باید این راهم در نظر گرفت که آیا این جوانان می‌توانند با چالش‌های زندگی روبه‌رو شوند و آن‌ها از پیش رو بردارند. همه این سوالات بیانگر این است که باید آموزش‌های قبل از ازدواج را بیش از پیش گسترش دهیم و برای کسانی که پیش از ازدواج نتوانستند از آموزش‌ها بهره‌مند شوند آموزش‌های حین ازدواج را درنظر گیریم تا در آینده دچار مشکل نشویم و آمار طلاق را نیز کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان افزود: چیزی که برای جامعه اهمیت دارد این است که جوانان در سن عقلانی ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند، چرا که سن تقویمی ملاک دوام ازدواج نیست و جوان در صورتی می‌تواند از سد مشکلات عبور کند و خواسته‌های طرف مقابلش را برآورده سازد که به بلوغ فکری رسیده باشد.

صبحی در پایان خاطرنشان کرد: باید جوانان را از سن 18 سالگی در مورد چگونگی برخورد با غلیان احساسات آموزش داد تا عمر زندگی‌شان کوتاه نباشد و دوام زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، گرچه ازدواج دیرهنگام آسیبی برای فرد و جامعه محسوب می‌شود اما ازدواج‌هایی در سنین پایین نیز اگر برخلاف منطق و بلوغ فکری باشد، آشیانه‌ای در برابر باد خواهد بود و نتیجه‌ای دربر خواهد داشت. با این وجود کاهش سن اردواج اتفاق خوبی است که این روزها در کشور رخ می دهد، جوانان دهه شصتی در حالی هنوز به انتخاب مناسب نرسیده اند که جوانان دهه هفتادی کم کم به فکر سیسمونی افتاده اند.


تاریخ درج: 1395/04/05
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: